Sagolik fantasy

uprootedJag tänkte väcka bloggen ur dess ide genom att skriva om en bok som var en av förra årets bästa läsupplevelser för mig. Jag behövde bara läsa inledningen för att inse att den här boken var som klippt och skuren för mig.

“Our Dragon doesn’t eat the girls he takes, no matter what stories they tell outside our valley. We hear them sometimes, from travelers passing through. They talk as though we were doing human sacrifice, and he were a real dragon. Of course that’s not true: he may be a wizard and immortal, but he’s still a man, and our fathers would band together and kill him if he wanted to eat one of us every ten years. He protects us against the Wood, and we’re grateful, but not that grateful.”

Naomi Noviks Uprooted är en magisk fantasyroman med rötterna (pun intended) i östeuropeisk sagotradition. Vi får följa sjuttonåriga Agnieszka, som vuxit upp i skuggan av den förtrollade skog som i boken endast går under namnet The Wood. Hon har också vuxit upp i vetskapen att den drake som det talas om i inledningen lagom till skördefesten kommer att välja ut en flicka bland Agnieszkas jämnåriga, som ska bo i hans torn i tio år som hans assistent. Han brukar välja de mest talangfulla och alla är övertygade om att det den här gången innebär att Agnieszkas bästa vän Kasia kommer att bli kallad. När det istället är Agnieszka som blir utvald blir hon mest förvånad av alla. Hon har ju inga talanger och är verkligen ingen skönhet. Dessutom har hon en förmåga att smutsa ner varje klädesplagg hon sätter på sig.
Agnieszka har svårt att finna sig tillrätta i Drakens torn. Hon har en förmåga att provocera hans pedantiska sinne med sin blotta uppenbarelse och trots hans ansträngningar verkar hon oförmögen att lära sig de enklaste magiska trick. Men så hittar Agnieszka en bok som är skriven av häxan Jaga, som levde för flera hundra år sen. Och plötsligt börjar magin tala till henne …

Jag har tidigare läst ett par av Noviks Temeraire-böcker, som jag tyckte var ganska trevliga men inte direkt fantastiska. Inte som den här boken. Det är som att Novik har lyckats göra den perfekta kombinationen av fantasy och saga i den här boken. Den innehåller några överraskande vändningar och några väntade sådana, men det känns som att Novik skickligt undviker de mest uttjatade genrekonventionerna.

Något annat jag gillar är hur vänskapen mellan Agnieszka och Kasia får vara bokens viktigaste relation. Den som bär historien. Den som får Agnieszka att våga nya sätt att använda sin magi och om får henne att för första gången i sitt liv lämna dalen där hon växt upp. Det är en relation som någon annan författare kanske skulle låta fördunklas av avund eller missförstånd, men som Novik låter vara Agnieszkas ledstjärna i livet.

Språkligt är boken en ren njutning att läsa. Jag har bara läst Novik i översättning förut, vilket jag nu misstänker har varit ett misstag med tanke på hur fantastisk hon är i originalspråk.

Uprooted är helt enkelt en riktigt fullträff. Ett måste för alla fantasyälskare!

9 comments

  1. åh, den hamnar genast på min läslista! :)

    alltid lika roligt när det dyker upp nya inlägg från dig! spelar ingen roll om det är oregelbundet eller långt mellan gångerna, de är precis lika välkomna och uppskattade oavsett <3 :)

    1. Jag hoppas att du kommer att älska den lika mycket som jag gjorde!
      Och tack! Jag har lite dåligt samvete över hur sällan jag bloggar numera, men kommentarer som din får mig verkligen att vilja skriva oftare. <3

  2. Har läst tre böcker i Temeraire- serien hittills och tycker som du, de är bra men inte extraordinära. Tack för lästips och kul att du är tillbaka :)

  3. Åh, den här boken har jag nyss hört talas om via youtube; jag har annat av Naomi Naovik oläst i hyllan (Hans majestäts drake – på svenska tyvärr), och vill nu genast lägga den här boken till min att-köpa-lista. Tack så mycket för härligt tips! Och ett väldigt fint bokomslag hade den också, för övrigt.

Kommentera

