Faran med att läsa för mycket barnböcker

Att jobba som barnbibliotekarie innebär att man läser mycket barnböcker, även utanför arbetstid. Särskilt utanför arbetstid faktiskt, eftersom folkbibliotekarier i allmänhet får ynkligt lite lästid. Dels så behöver vi läsa in oss till bokprat och liknande, dels så blir det mycket roligare att jobba om man har lite koll på vad kidsen gillar och de nya böcker som kommer.

Jag läser främst kapitelböcker, eftersom det är vad som lånas allra mest på det bibliotek där jag jobbar. Bilderböcker brukar jag bläddra igenom när jag köper in nya, så att jag får lite koll, men det är sällan jag lånar hem någon. Kapitelböcker däremot, släpar jag hem högvis av. Det har särskilt blivit många rysare för mellanåldern på sista tiden.

Något jag har märkt när jag läser mycket barnböcker är att mitt tålamod när det gäller långsamma inledningar har minskat drastiskt. Jag blir uttråkad. Jag blir frustrerad. Jag somnar. Och jag som tidigare var nästan patologiskt noga med att läsa ut varje bok jag påbörjade upptäcker att jag oftare och oftare ger upp böcker som inte fångar mig från första sidan.

Ibland känns det som att jag har blivit som de barn jag jobbar med som alltid svarar ”Spännande!” när jag frågar vilka sorts böcker de gillar. Som att jag inte längre klarar av att läsa böcker med lite långsammare tempo nu när jag mest plöjer ungdomsböcker, serier och barnböcker så fort jag får chansen.
Inte för att det känns som att enormt problem, det är ju inte direkt så att jag har något krav på mig att läsa ett visst antal nobelpristagare i litteratur per år, men min förkortade attention span gör mig en aning orolig. Vad blir nästa steg, att jag vägrar läsa böcker som inte är illustrerade? Eller att jag övergår till att bara läsa Kalle Anka-tidningar?

3 comments

  1. Nej, jag tror inte att du kommer att övergå till att bara läsa serietidningar!
    Förr läste jag jättemycket ungdomböcker (säg när jag var mellan 20-35 år). Sen kom jag av mig, eller snarare jag kom av mig med läsande ganska så rejält överlag.
    I mina öron låter det underbart att sluka kapitelböcker för unga, tror jag ska ta efter! Vilken läsglädje jag har att se fram emot ;)

Kommentera

