Superhjältesöndag: Oberörbar

Det här inlägget är en del av Fiktiviteters Superhjältesöndag. Håll utkik efter fler inlägg under dagen!

rogue
(bild lånad från giantbomb.com)

Jag har alltid varit fascinerad av superhjälteskapets och superkrafternas baksidor. Priset som måste betalas för de fantastiska krafterna och förmågorna. Uppoffringarna som måste göras. Drömmarna som måste överges.

Det här är ett av skälen till att jag alltid har gillat X-men. Detta gäng av Marvel-mutanter tvingas brottas både med sina egna krafter och med omvärldens fördomar mot mutanter. Trots allt de gör för att skydda mänskligheten som betraktas de fortfarande som monster av omgivningen – och i många fall även av sig själva.

Rogues förmåga är att hon genom hudkontakt kan absorbera andra personers livskraft, minnen och (om de också är mutanter) superkrafter. Det är en enormt mäktig och ofta väldigt användbar, som gör Rogue till en formidabel fighter. Men det gör henne också väldigt ensam.
Tänk dig själv att aldrig kunna vara nära en annan människa utan att riskera hens liv. Att något så simpelt som ett handslag eller en kram blir en omöjlighet. Att tvingas gå igenom livet i en bubbla av fysisk ensamhet, där den enda hudkontakt en har riskerar att döda.

Ni som har sett filmerna men aldrig läst serierna har fått en väldigt förvriden bild av Rogue. Jag tycker att filmerna i allmänhet hållit ganska hög klass, men jag kommer aldrig förlåta vad de gjorde med Rogues karaktär. Det var som att de förminskade hela hennes person och hennes kamp med att finna sin plats.

Precis som i filmen så upptäcker Rogue sina krafter som tonåring under en kyss med en pojke hon är förtjust i. Ofrivilligt absorberar hon pojkens livskraft, vilket gör att han hamnar i koma. Rogue blir efter den traumatiserande upplevelsen övertygad om att hon drabbats av förbannelse och rymmer hemifrån. Hon blir funnen av den mäktiga mutanten Mystique och går först med i Brotherhood of Evil Mutants. Det är inte förrän hon har permanent absorberat X-menmedlemmen Ms Marvels minnen och krafter som hon vänder sig till X-men.

Jag har alltid sympatiserat med Rogues kamp att försöka bevisa att hon passar in i X-men och att de kan lita på henne. Skuldbördan hennes krafter medfört är enorm, inte minst när det gäller hennes tonårsförälskelse som hamnar i permanent koma på grund av henne. Då och då hänfaller Rogue till ett ganska självuppoffrande beteende när det gäller liv eller död för de andra medlemmarna i X-men. Förmodligen är det hennes sätt att göra bot, att försöka använda sina krafter för att absorbera sådant som hotar att döda någon av hennes vänner.

Den stora styrkan med X-men tycker jag alltid har varit den komplexa moraliteten och superhjälteskapets baksidor. Även superhjältar kan ha personliga problem. Även superskurkar kan kämpa för det goda. Allianser skiftar ständigt i den här serien, och Rogue är långt ifrån den enda som byter sida eller som kämpar med sina inre demoner. Men hennes kamp är en av de jag varit mest fascinerad av.
För trots hur många gånger hon räddar världen (eller universum), så kommer hon alltid att tvingas att vara vaksam i närheten av andra för att inte riskera att använda sina krafter av misstag. Hon kommer alltid att vara ensam på det sättet. Men det behöver inte betyda att hon är ett monster.

 

Detta är ett inlägg i Fiktiviteters Superhjältesöndag av och med:
Bak bok matBeroende av böckerBokhusetBokstävlarnaCarolina läserCinnamonbooksFiktiviteter , KulturkolloOaryaSmutstitelnVildvittra

 

9 comments

  1. Jag tycker väldigt mycket om X-men i filmformat just för att det inte är så förenklat och förstås för att det är väldigt mörkt och skitigt. Jag har förstås insett att en läsning av originalen skulle ge ytterligare en dimension men nu är jag helt övertygad, Rogue är verkligen en karaktär som jag vill veta mer om.

    1. Jag tycker att de fångat många karaktärer och konflikter bra i filmerna – utom just Rogue. Det är jättetrist, för hon har alltid varit en av mina absoluta favoriter.

  2. X-men tillhör ju favoriterna men jag har aldrig läst serien. Blir väldigt mycket mer nyfiken på Rogue nu. Tycker i övrigt att det komplexa hos karaktärerna kommer fram i filmerna, men just Rogue framstår rätt endimensionellt och hon har ju ändå den mest komplexa kraften som du säger.

    1. Jag är uppväxt med serier, och X-men hörde alltid till favoriterna. Jag har inte läst så mycket på senare år dock, så jag känner att jag har sjukt mycket att ta igen där …

  3. Så glad att ditt Superhjälte-söndag inlägg handlade om X-men i allmänhet och Rogue i synnerhet. Hon är utan tvekan en av mina absoluta favorit-superhjältar någonsin, och jag delar din besvikelse över ur man valde att skriva henne i filmerna.

    1. Är det någon superhjälte som förtjänar en reboot så är det ju Rogue! (okej, och Daredevil) Jag håller tummarna för att hon får göra en vettig comeback i X-men-sammanhang.

  4. X-men tillhör även mina favoriter. Det är något med de många olika karaktärerna, nyanserna och svärtan, som förtrollar mig.

  5. Gillade ju faktiskt (första) filmen (såg den på resan hem från Kina i somras) och tyckte det var kul att de gjorde Rogue till huvudperson näst efter Wolverine. Jag tillbringade också en del av min ungdom med X-men och tyckte att Rogues sidbyte var en intressant ingrediens.

Kommentera

