På efterkälken

Det verkar som att det har blivit ett permanent tillstånd, det här att jag ständigt ligger flera månader efter med mina bokrecensioner. Det är inte så att jag tröttnat på bloggen, jag lovar, men jag har helt enkelt inte riktigt tid. Och inte blir det bättre av att den där högen med lästa böcker växer ständigt …

Jag tänkte försöka göra ett allvarligt försök att hinna ikapp nu under hösten. För det första vore det kanske fint om jag kunde få ur mig de sista fantasysommar-inläggen innan vintern är här och för det andra vore det ännu lite finare om jag slapp ha dåligt samvete över de obebloggade recensionsexemplar som samlats på hög här hemma. De andra böckerna får vänta. jag misstänker att det betyder att jag inte kommer att skriva om dem alls om jag inte gör fler twitterrecensionsinlägg, men så får det vara. Bättre än att det inte blir bloggat alls.

Hur gör ni för att hinna med era bloggar när tiden inte räcker till? Skriver ni kortare, mer sällan eller ger ni upp något annat för att ha tid med bloggen? Har ni några tips att komma med till den här stressade bokbloggaren som verkligen vill hitta tillbaka till bloggflytet igen?

7 comments

  1. Jag släpper det faktiskt. Även om jag så ofta velat prioritera bloggen mer, blir det lätt att livet och andra intressen kommer emellan. Och jag lägger hellre tid på att läsa och se tv-serier än stressa över att jag inte skriver om det jag läst/sett =)

    Så hinner jag blir det något kort. Annars kan jag börja ett inlägg, men ligger det kvar som utkast i mer än tre månader så ger jag upp på det också (tar inte bort det, man kan ju kanske använda det, men det får inte ta någon fokus). Det enda som kan ge lite dåligt samvete ibland är recensions-ex som jag inte skrivit om, för att jag fortfarande inte läst de ett halvår efter att jag fått de…

    1. Din inställning verkar väldigt vettig. Jag har börjat acceptera att jag inte längre hinner blogga om allt jag läser, men det har tagit rätt lång tid att komma till det läget. Recexen får jag fortfarande ångest över. Men jag har iaf dragit ner ordentligt på hur många recex jag frågar efter eller tackar ja till, så det är inga enorma högar jag behöver ha dåligt samvete för.

      1. Mm, jag har aldrig bett om så många rec-ex egentligen, och just därför känns det så jobbigt när jag inte ens hinner med dem.
        Sen har jag börjat få en del som jag inte bett om. Det är ju trevligt, men där försöker jag att inte ställa krav på mig själv alls, jag har inte efterfrågat de och har ingen skyldighet att skriva om de.

  2. Jag släpper det också. Bloggen, eller snarare bloggarna, är ett fritidsintresse som jag vill ska vara roligt och kravlöst. Orsakar de stress är något fel. Därför tar jag t.ex. väldigt sällan emot recex längre, delar inte i några läsutmaningar och grälar lite på mig själv inombords varje gång jag får för mig att jag exempelvis ska blogga om varje bok jag läser eller liknande dumheter som jag aldrig kommer att genomföra. ;)

    Visst tycker jag att det är himla tråkigt att det kan gå en månad eller längre mellan mina inlägg, men att försöka tvinga fram bloggaktivitet är ännu tråkigare.

    1. Jag ska bli bättre på att gräla på mig själv i framtiden! ;)
      Jag deltar i väldigt få utmaningar, så på den fronten känns det rätt hanterbart. Det är det där med recexen dårå … Fast jag försöker tänka att det ju är bättre för förlagen och författaren med en genomtänkt recension ett halvår i efterskott än något hafsigt man stressar ihop till första recensionsdag.

  3. Jag ligger sjukt långt efter jag med och har gjort det i minst ett halvår. Ganska stressande men försöker bara ta det som det kommer och skriva när jag hinner. Sen blir det en del småfjuttiga inlägg också. Som mina frukostinlägg. Ofta skrivna på mobilen och håller bloggångan och bloggsuget uppe men är ganska så meningslösa :)

    1. Fjuttinlägg är ju bara bra för bloggen! :) Såna inlägg brukar man också kunna få en hel del kommentarer på = extra roligt.
      Jag har också legat efter i minst ett halvår. Känns rätt skönt att höra att jag inte är ensam om den saken.

Kommentera

