Tre på tre för tredje året i rad

Snart är det september och då drar Pocketlover igång sin årliga utmaning Tre på tre, som går ut på att man ska läsa tre böcker utifrån något slags tema (valet är fritt) under tre månader.
I år blir det tredje året i rad som jag deltar och jag tänkte fortsätta min tradition med att läsa ungdomsbokstrilogier som det känns som att jag egentligen borde ha läst för evigheter sen. 2012 läste jag Cornelia Funkes Bläckhjärta-böcker. 2013 läste jag Holly Blacks Modern Faerie Tale-böcker.

I år är det dags för den här snygga tegelstenen att äntligen bli läst:

IMG_20140828_115343

Philip Pullmans trilogi His Dark Materials innehåller böckerna ”The Golden Compass”, ”The Subtle Knife” och ”The Amber Spyglass”. Den första boken kom ut 1995, på svenska 1997, vilket var under min pretentiösa gymnasieperiod då jag i princip inte läste någon fantasy över huvud taget. Vilket troligtvis var skälet till att jag helt missade de här böckerna då de kom ut. (Jag missade även första böckerna av Harry Potter av samma skäl. Jag tror att det inte var förrän lagom till att fjärde boken kom ut på svenska – och jag hade börjat komma över mina intellektuella komplex – som jag började läsa Rowling.)
Men nu är det alltså dags!

Utmaningen pågår till sista november och om du också är sugen på att delta så gör ett besök hos Pocketlover och anmäl dig. Det är fortfarande några dagar kvar till september börjar, så det finns tid att fundera ut en egen tre på tre-trio att läsa i höst.

8 comments

    1. Jag misstänker att jag kommer älska de här böckerna!
      Åh, vattenvarelser låter som ett roligt val. Nu måste jag gå in och kolla precis vilka böcker du ska läsa. :)

  1. Jag har aldrig läst dem, men de står på min ständiga ”att läsa”-lista … Hoppas att jag får läst dem också snart!

  2. Åh! De vill jag verkligen läsa om! Jag har läst dem, men det var för en kurs jag tog, och då blir inte läsningen riktigt samma, men jag minns att jag gillade dem. Se inte filmen bara, den är riktigt dålig, faktiskt (även om både Daniel Craig och Nicole Kidman är med..)

    1. Ja, man läser verkligen på ett annat sätt när man pluggar. Sånt jag läste under litteraturvetenskapen har jag rätt bra koll på innehållsmässigt, men har svårare att avgöra vad jag egentligen tyckte om böckerna.
      Ska undvika filmen! Det lilla jag sett i trailers osv har inte känts särskilt lockande.

  3. Vilken fantastiskt vacker bok! Ja visset är det skönt när man slutar vara pretentiös och återgår till att vara sig själv i stället. Lycka till med utmaningen!

    1. Visst är den snygg? Jag älskar omslaget! Och ja, det är väldigt skönt att släppa pretentionerna och läsa vad man vill istället för vad man tror att man borde läsa.

Kommentera

