Bokstävlarna presenterar: Fantasysommar!


Sommaren är här och det är hög tid för både mig och bloggen att gå in i semestertider. Vilket i vanlig ordning inte innebär något bloggsommarlov, utan bloggsommartema.

I år är temat fantasy.
Jag tänkte skriva om drakar och demoner, kartor och magisystem, alver och påhittade språk. Det kommer att handla om böcker, tv-spel och troligtvis även lite om den där omåttligt populära tv-serien som har säsongsavslutning på söndag. Jag har redan hunnit påbörja bokhögen ni ser på bilden ovan, så ni kan förvänta er första inlägget på ämnet inom en snar framtid.
(Och oroa dig inte Helena, jag kommer att skriva vanliga blogginlägg också! Garanterat alvfria sådana.)
Låt fantasysommaren börja!

19 comments

  1. Hann inte skriva klart innan jag skickade, men hoppas du läser lite svensk fantasy också (ser mest utländska böcker på bilden). Finns ju så mycket bra svensk fantasy nu! :)

    1. Klart det kommer handla om svensk fantasy också! :) Läste en helt ny svensk fantasybok för några veckor sen som väntar på att bebloggas och har en annan som väntar i läshögen. Inte helt omöjligt att det kan dyka upp fler böcker än så också.

  2. Jag känner på mig att min blogg kommer gå åt ett heeeeelt annat håll i sommar. Jag är nämligen betydligt mer sugen på böcker om populärkultur, mode och politik nu. Trodde aldrig i livet att den dagen skulle komma då jag inte var sugen på fantasy.

    1. Jag har haft perioder när jag varit dödstrött på fantasy. Det är lätt att överdosera, särskilt om man har oturen att fastna i en sådan där evighetslång bokserie som aldrig verkar ta slut.

    1. Jag är också mycket nyfiken på den! Jag har fått känslan av att det är en sådan där bok som förtjänar en mycket större läsarkrets än den faktiskt har.

  3. Jag som varit extremt Fantasyinriktad har precis som Anna här ovan nått en punkt jag trodde var omöjlig….mättnad på Fantasy. Så snälla, hit me and give me some hope about the genre. För annars kommer jag snart känna mig sorgligt vuxen…och det känns ju mediokert.

    1. Äsch, det är nog bara en tillfällig svacka! Jag har själv känt likadant i perioder. Fast jag har märkt att ju äldre jag blir desto sämre tålamod har jag med medioker fantasy. När jag var yngre räckte det med några drakar för att jag skulle sluka boken, numera vill jag ha språk, miljö, nyanserade karaktärer och en fantasyvärld som känns ny.

  4. Har haft en låååång fantasysvacka, som jag helt enkelt inte känt mig motiverad att ta mig upp ur. Blev nog för många år med enbart fokus på just fantasy, med för långa serier och sedan så försvann lusten helt och dystopier, post-apokalyps, skräck och urban fantasy tog över mitt liv helt och hållet.

    Så det skall bli kul att se vad som dyker upp här som inspiration :D

    1. Jag överdoserade lite på urban fantasy (och särskilt vampyrer) för några år sen, så jag tycker att det känns ganska skönt att hitta tillbaka till fantasyn igen. Jag har saknat kartorna. :)

      1. Känner igen mig lite där, ett tag var det bara vampyrer högt och lågt, men i ärlighetens namn så har även jag tröttnat lite på det med.

        Åhhh finfina kartor! Bara för kartorna skull så borde jag läsa mer fantasy.

        Saknar kartor!

        1. Jag skulle vilja ha mer kartor i urban fantasy! Vore ju superfint med kartor över städer som London eller New York med alla de magiska platserna inritade.

  5. Åh, vad roligt med fantasysommar! Är i en lässvacka överlag och kanske är det just fantasy som kan väcka läslusten igen? Kommer kika in här och hoppas på finfina tips!

Kommentera

