Sommarenkät

Det var länge sen jag sist fyllde i någon enkät, så jag lånar den här sommarenkäten jag hittade hos Bokbabbel (och som hon i sin tur funnit hos Bokhora).

1. Vilka 5 böcker bara MÅSTE hinna läsas i sommar?
Jag försöker undvika måsten när det gäller min läsning, för att inte tappa lusten. Jag håller på och klurar på ett sommarläsningsprojekt, men det dröjer ett litet tag till innan jag kommer att avslöja vilket. Men fem böcker som jag ska försöka prioritera i sommar då:
1. Gene Wolfes ”The Book of the New Sun vol 1” för att jag egentligen köpte den för att läsa förra sommaren, så den har väntat på mig i snart ett år.
2. Bea Uusmas ”Expeditionen” för att beskrivningar av polarvärlden är precis vad man behöver mitt i varma sommaren.
3. Joe Abercrombies ”Half a King” för att den kommer ut i juli och för att jag blir nyfiken på hur barbarporr funkar i YA-tappning.
4. Hilary Mantels ”Bring up the Bodies” för att krävande läsning kräver semester.
5. Kommande novellsamlingen ”Stockholms undergång” för att yay skräck, yay apokalyps och yay begåvade vänner vars noveller finns med i samlingen!

2. Vilken bok är du egentligen inte så sugen på men känner att det är dags att ta tag i?
Jag har slutat läsa böcker bara för att jag ”borde”. Ett av de bästa besluten gällande läsning som jag har tagit, faktiskt.

3. Var är bästa stället att läsa i sommar?
Någon av mina två balkonger. Den ena har morgonsol och den andra har kvällssol, så det är bara att välja utifrån temperatur och humör om man vill sitta i sol eller skugga.

4. Handen på hjärtat, var tror du att du faktiskt kommer att läsa någonstans?
Någon av mina två balkonger. Plus sängen och/eller soffan (mina vanliga favoritläsplatser).

5. Vilken bok tror du kommer bli sommarens bästa?
Ingen aning.

6. Vilken bok borde ALLA läsa i sommar?
Jag tror inte på lästvång. Men jag tycker att alla som är besatta av tv-serien Game of Thrones borde läsa böckerna.

7. Strand eller hängmatta?
Brygga. Man slipper sand i skorna, men man får ändå vara intill vattnet.

8. Deckare eller roman?
Roman.

9. Favoritgenre?
Omöjligt att välja en genre, det beror så mycket på humör. Ibland är det fantasy, ibland dystopier eller postapokalyps, ibland skräck. Ibland serier.

4 comments

  1. Balkongläsning är ju helt underbart! Och måsten och borden göra sig icke besvär när det kommer till läsning nej – förutom då möjligen den där DHH :P

    Hoppas du kommer att tycka lika mycket om ”Expeditionen” som jag gjorde, den är helt enkelt en fantastisk bok!

Kommentera

