Slutkampen mot kylan

frostskymningDet känns som att det har tagit lång tid att komma igång med den här recensionen. Jag skyller på att det alltid är svårt att skriva om bokserier. Man vill försöka upprätthålla en balans där man inte avslöjar för mycket för de som inte läst böckerna alls, men samtidigt vill man ju ge en bra bild av boken. Vaga beskrivningar gör ingen glad och gör dessutom inte heller boken rättvisa.

”Frostskymning” är den fjärde och sista delen i Anders Björkelids Berättelsen om blodet. Ni som har följt bloggen ett tag har kanske läst vad jag skrivit om tidigare böcker i tetralogin (hint: jag har lovebombat), så det kommer kanske inte som någon överraskning att jag älskar även den här boken.

Jag gillar att Björkelid verkligen knyter ihop böckerna med denna avslutande del. Vi får svar på en del av de frågor som väckts under tiden, inte minst frågan om var Blodet egentligen kommer ifrån.
Det är en mörk bok det här, den kanske mörkaste hittills i serien. Men också – vilket kan låta paradoxalt – den mest hoppfulla. Sunia och Wulf är inte ensamma i sin kamp av stoppa kylan från att sprida sig och när det blir svårt får de hjälp från både väntat och helt oväntat håll.

Som vanligt är språket utmärkt. Jag gillar att både Wulf och Sunia får komma till tals, berätta sin sida av saken. Det blir så mycket lättare att förstå Sunia när det är hon som berättar, och hennes ilska får en botten och en grund i vad hon känner.

”Frostskymning” känns som en värdig avslutning på en fantastisk bokserie. Jag är glad att all den potential som jag kunde ana redan i ”Ondvinter” uppfyllts. Det här är fantasy när den är som bäst och jag hoppas att Berättelsen om blodet kommer att hitta många läsare bland både nyväckta och gamla fantasyälskare. Jag kommer garanterat att fortsätta sätta böckerna i handen på de fantasyläsare i alla åldrar som kommer till biblioteket och frågar efter boktips.

Anders Björkelid – Frostskymning (Natur & Kultur, 2014)

4 comments

Kommentera

