Bilder som stannar kvar

yttreförortenShaun Tans ”Berättelser från yttre förorten” är en bok som är mycket svår att genrebestämma. Är det en bilderbok, en novellsamling, en ungdomsbok eller ett slags seriealbum? Det beror på hur man ser på saken. Och det beror nog i än större grad på vem det är som läser boken.
Som vuxen läsare skulle jag nog gärna placera boken i seriehyllan på biblioteket. Inte för att det egentligen är en serie, men för jag tror att boken skulle hitta flest läsare där, bland oss som uppskattar vackra och lite illustrationer.
(På mitt ena jobb, där jag lånat boken, står den bland de vanliga böckerna i ungdomsavdelningen)

mu2011 vann Shaun Tan ALMA-priset. Mycket välförtjänt.
Han är främst en fantastisk illustratör, med en känsla för det mystiska, det drömska och det lätt bisarra. Det är också bilderna som är den stora behållningen när man läser Tan. När jag bläddrar igenom ”Berättelser från yttre förorten” såhär några veckor efter avslutad läsning så inser jag att de flesta texterna redan försvunnit ur minnet. Men bilderna har stannat kvar.
Jag misstänker att vissa av dem kommer att bosätta sig där permanent faktiskt, och det har jag inte någonting emot.

Shaun Tan – Berättelser från yttre förorten (Kabusa böcker, 2012)

7 comments

  1. Tan är ju uuuunderbar och så tänkvärd någonstans också. Han får in så mycket i sina bilder – både berättande, känslor och tankar! Han är en wow-upptäckt i min värld! (: Jag är så glad att jag hittat honom. Har du läst mer än denna (har inte tid att kolla upp detta just nu)? Hihi. (;

    Jag har bara hunnit med ”Ankomsten” också hittills (det var den som var min första Tan-upplevelse). Jag diggar honom skarpt kan man verkligen säga! (:

    1. Jag har läst flera av hans bilderböcker på jobbet (Borttappad, Det röda trädet, Sommarregler) men jag känner lite att jag vill köpa böckerna för att de är så vackra. Vill ha hemma och kunna bläddra i. :)

  2. Jag har upptäckt Shaun Tan den här våren och har läst Ankomsten, Borttappad och Det röda trädet, den senare är min absoluta favorit. Har inte läst den här, men kommer säkert att göra det! Jag älskar just det mystiska hos Tan, men kanske ännu mer detaljrikedomen, hur små saker kan spela så stor roll i hans böcker.

    1. Det jag älskar mest hos Tan är nog det där att varje bild är som en hel berättelse i sig, vilket hänger ihop lite med detaljrikedomen. Det är ganska häftigt i Sommarregler t.ex, att det knappt ens behövs någon text alls för att berätta om alla äventyr.

Kommentera

