Inte helt såld på Dresden

stormfrontHarry Dresden är magiker och privatdeckare. Han tar hand om de övernaturliga fall som den vanliga polisen inte riktigt kan hantera. Som t.ex ett mycket blodigt dubbelmord som inte kunnat begås undan magisk hjälp. Men när Dresden dras in i utredningen så inser han snart att det kommer bli omöjligt för honom att hålla både polisen och hans andra uppdragsgivare nöjda, samtidigt som han måste hålla sig till strikt laglig magi eftersom han är under ständig bevakning för tidigare överträdelser.

”Storm Front” är den första av Jim Butchers böcker om Harry Dresden. Trollkarlen är lite som en amerikansk version av John Constantine, med ungefär lika mycket otur men lite mindre charm. Om jag ska vara ärlig så föll jag inte helt för Dresden i den här första boken. Jag tyckte att han är lite väl doucheig och långt ifrån så rolig som han själv verkar tycka att han är.
Jag gillar dock kombinationen av noirdeckare och urban fantasy. Det är snyggt genomfört, och intrigen sitter där den ska. Världsbygget känns också lovande, även om man inte får veta så jättemycket om det såhär i första boken. Vilket är helt i sin ordning, för när det gäller bokserier föredrar jag långsamma världsbyggen framför enorma infodumpstycken.

Även om jag inte föll pladask för ”Storm Front” så känner jag mig inte redo att ge upp bokserien efter en enda bok. Det finns definitivt potential. Inte minst hoppas jag att det dyker upp lite fler nyanserade kvinnoroller i kommande delar, för det kryllar inte direkt av dem i denna första bok.

Jim Butcher – Storm Front (Orbit, 2005)

9 comments

  1. Nu var det länge sen jag läste den första boken så jag kommer inte exakt ihåg vad som hände i just den (har läst 13 andra sen dess så det blir ju en del att hålla reda på) men generellt håller jag med dig. Det tog nog ett par böcker för att riktigt fastna och även om det är en hel del douchiga inslag så tycker jag att det blir bättre. Dels märker man att Dresden utvecklas och lär sig saker, han blir mer medveten om hur han beter sig mot kvinnor (kvinnor är små väna varelser som alltid måste försvaras ex) och att det inte alltid är så bra. Dels så kommer det in fler och fler viktiga kvinnliga roller som har varierade karaktärer.
    Jag har inte superanalyserat det dock så det är säkert en massa problematiska saker jag missar som nån annan gärna får upplysa mig om men överlag så gillar jag böckerna.

    Och världen, ja, den tycker jag bara blir bättre och bättre. De sista böckerna har varit fantastiska ur den synvinkeln och jag tycker de är värda att läsa bara pga den.

    1. Det låter lovande! Jag gillar karaktärer som utvecklas, särskilt om man ska orka hänga med dem genom en hel bokserie (eller en hel tv-serie, för den delen). Det låter som att jag gör helt rätt i att ge Dresden en till chans med andra ord.

      1. Ja, det tycker jag! Jag skulle väl iofs inte läsa alla böcker i sträck för även om de är spännande och man ser utvecklingen av olika karaktärer så tröttnar iaf jag efter 3-4 böcker i följd och behöver en paus. Men jag har alltid fått tillbaka suget efter ett tag och återkommit. Nu väntar jag på att nästa bok ska skriva klar, för jag vill veta mer, meeer!

    1. Åhå! Det har jag helt missat. jag som ändå är tv-serieknarkare av stora mått …
      På ett sätt känns det här lite som pilotavsnittet till en tv-serie. Det visar upp världen och huvudkaraktären i stora drag, men man fastnar inte riktigt.

  2. Hmm nog för att paranormala detektiver är ett slitstarkt ämne, men det låter lite väl mycket Hellblazer wannabe. Har du för förresten kollat upp Dylan Dog? Senaste albumet var riktigt bra.

    1. Alltså, Dresden har ju egentligen inte en chans i en jämförelse med Constantine. Och det är väldigt likt, åtminstone i den här första boken.
      Jag har hört från flera håll att jag borde kolla upp Dylan Dog. Måste ta tag i det snart.

Kommentera

