Projekt bokhylla: Work in progress

Jag skrev om några veckor sedan om mitt förestående inköp av nya bokhyllor och lovade att blogga om resultatet.
Tyvärr verkar slutresultatet dröja ett bra tag till. Jag har helt enkelt inte tiden just nu att börja organisera om i hyllorna. Men jag tänkte ändå ge er en titt på det halvfärdiga bokhylleprojektet, som är en klar förbättring mot tidigare trots att det är mycket kvar att göra.

IMG_20140307_161333
Det finns luckor (och damm!) i de gamla hyllorna för första gången på åratal!

IMG_20140307_161504
Istället för att ligga i travar överallt har de olästa böckerna fått en egen hylla. Eller nåja, en halv hylla. När jag ser den här bilden tänker jag att jag egentligen inte borde köpa nya böcker på fem år eller så.

IMG_20140307_161728
I arbetsrummet har den flyttat in en ny hylla för facklitteratur. Jag gallrade hyllan ganska ordentligt också och har nu en hel ikea-kasse full med gammal kurslitteratur och tråkiga kokböcker att göra mig av med.

IMG_20140307_161659
Två nya hyllor har flyttat in i vardagsrummet. Den här ska bli en pockethylla med extra hyllplan. Den andra är redan nästan helt full av xboxspel.

IMG_20140307_161627
Feuerzeugs kottkor har flyttat in i nya hyllan. Den till höger är ett tragiskt offer för en kottkozombieapokalyps och lär väl sprida zombiesmittan vidare any day now.

4 comments

  1. Problemet om man inte köper böcker (och jag borde inte heller köpa några på ett bra tag) är ju att då tappar man ju koll på böcker man verkligen vill läsa. Då måste man istället börja föra listor över alla intressanta böcker man ska läsa ”i framtiden”. Stressen en sådan lista skulle framkalla är inte rimlig. Den enda lösningen är således att fortsätta köpa böcker. Och bokhyllor.

    1. I teorin skulle jag vilja införa köpstopp på ett år, men i praktiken vet jag att det inte skulle fungera av precis det skäl du anger. Jag skulle inte kunna nöja mig med att läsa någon dammig gammal hyllvärmare istället för nya delen i en efterlängtad bokserie. Däremot tänker jag att jag borde vara lite mer restriktiv när jag köper böcker och bara köpa sånt som jag känner att jag verkligen MÅSTE läsa.

Kommentera

