Läsa Hcg: två mysterier och en skilsmässa

Dags för andra omgången i mitt Läsa Hcg-projekt. Den här gången lyckades jag hålla mig ifrån att enbart läsa läskiga spökhistorier, utan fick med lite realism på ett hörn också.

bättresnartSofias föräldrar ska skiljas. De bråkar mest hela tiden och Sofia önskar att allt bara kunde bli lite bättre snart. I skolan vill hon helst att ingen ska veta något, men den coola Ofelia som själv har skilda föräldrar visar sig vara en riktig vän och ett viktigt stöd. Och så finns ju Leo i parallellklassen som är så fin och som verkar bry sig så mycket om Sofia. Kanske kan han bli mer än en vän?

Ida Pyks ”Bättre snart” är inte bara en skilsmässoskildring. Det handlar lika mycket om vänskap, kärlek och att vara i gränslandet mellan barn och tonåring.
Jag gillar att berättelsen är ganska nedtonad. När jag läser väntar jag hela tiden på att det ska komma några stora vändningar eller förvecklingar men det gör det inte. Först blir jag lite besviken, men såhär i efterhand har jag kommit fram till att jag gillar det. Allt behöver inte vara på liv eller död hela tiden. För en tjej som snart blir tolv är det drama nog när föräldrarna separerar.

Ida Pyk – Bättre snart (Rabén & Sjögren, 2013)

etthusutanspeglarMårten Sandén är en sådan där ofantligt produktiv författare som lånas väldigt mycket på jobbet. Jag blev nyfiken på att läsa något han har skrivit. Att det råkade bli just ”Ett hus utan speglar” som fick följa med mig hem berodde ärligt talat mest på det snygga omslaget.

Henrietta är döende. I hennes enorma hus leker Thomasine tillsammans med sina kusiner, medan hennes far sitter troget vid sängkanten och inväntar det oundvikliga slutet. Men huset ruvar på en mängd hemligheter. Någon har samlat ihop husets alla speglar i ett litet rum och går man in där så händer det märkliga saker. Det finns en flicka där, som verkar vara från en annan tid. Vem är hon? Och vad vill hon egentligen?

”Ett hus utan speglar” är en stämningsfull bok som andas både sorg och hopp. Relationen mellan de olika familjemedlemmarna är fint beskrivna, särskilt när det blir konflikter och upprörda känslor. Jag gillar att Sandén skrivit en stämningsfull och ganska mystisk historia som inte är särskilt läskig. Perfekt för den som vill ha spänning, men inte gillar alltför skrämmande böcker.
Ett stort plus också för Moa Schulmans illustrationer. De är mycket fina, men jag kan inte låta bli att önska att de varit i färg. Jag misstänker att de skulle varit ännu vackrare då.

Mårten Sandén – Ett hus utan speglar (Rabén & Sjögren, 2012)

Peter Lutten tvingas flytta med sina excentriska föräldrar till Beeton, den lilla stad som hans far vuxit upp i. En stad som visar sig vara full av olösta mysterier och gammal bortglömd familjehistoria.
Peter blir som besatt av att ta reda på vad som egentligen hände med hans gammelfarbror Tony, en illusionist och magiker som tillverkade en hel mängd märkliga mekaniska maskiner under sin livstid. Peter börjar följa de ledtrådar som Tony placerat ut för många år sedan, något som försätter honom i ständigt nya faror samtidigt som han lär sig mer om sin familjs hemligheter.

Lissa Evans ”Små mekaniska mirakel” känns som en typisk brittisk bok med sin torra humor, märkliga småstadsoriginal och ibland lite omständiga skattjaktshistoria. Boken är helt klart underhållande och påminner mig en aning om barndomsfavoriten Eva Ibbotson.

Lissa Evans – Små mekaniska mirakel (Rabén & sjögren, 2013)

4 comments

Kommentera

