Kärlek med förhinder

slutasesJag har faktiskt inte läst något av varken Lisa Bjärbo eller Johanna Lindbäck innan jag läste den här boken. ”Vi måste sluta ses på det här sättet” är en bok för unga vuxna som de båda har skrivit tillsammans, där de båda författarna skriver ur varsin huvudkaraktärs synvinkel. Det är ett kul grepp, även om jag misstänker att det kanske hade blivit ännu mer effektivt om de två författarrösterna varit mer olika.

Hanna ska påbörja sista terminen i gymnasiet och drömmer om att flytta till Paris när hon tagit studenten. Jens är tjugofyra och nyseparerad. De båda träffas ute en kväll och hamnar i säng. Nästa gång de träffas är i Hannas skola, där Jens dyker upp på sitt nya jobb som personlig assistent åt en av Hannas klasskamrater. Saker blir minst sagt komplicerade. Och inte blir det lättare av att Jens visar sig ha en liten dotter från sitt förra förhållande som han har hand om varannan vecka. Finns det någon chans för Hanna och Jens eller är det lika bra att ge upp utan att ens försöka?

”Vi måste sluta ses på det här sättet” är en lite småputtrig roman om kärlek med förhinder. Det här är ingen typ av bok som jag vanligtvis läser, och jag misstänker att det inte är tänkt att jag som läsare ska gå runt och hålla tummarna för att Hanna och Jens inte ska bli ihop. Men jag har så svårt för karaktärer som Hanna, som mest bara bryr sig om sig själv. Och jag har så svårt för snubbar som Jens, som vägrar bli vuxna trots att de har ett barn att ansvara för.

Jag gillar dock att de båda karaktärerna får komma till tals i berättelsen. Jag har vanligtvis inte så mycket övers för velande litterära kärlekspar, men det blir faktiskt mycket mer intressant när man får läsa båda sidorna av saken. Det greppet är vad som får mig att fortsätta läsa, trots att boken ligger rätt långt från min vanliga boksmak. Både Bjärbo och Lindbäck kan dessutom konsten att skriva underhållande, så trots att jag inte engageras så mycket i själva handlingen så är det inte det minsta betungande att läsa. Man dras liksom med. Och även om det inte är ens favoritattraktion på nöjesfältet så har man rätt så roligt under färden.

Lisa Bjärbo & Johanna Lindbäck – Vi måste sluta ses på det här sättet (Gilla böcker, 2013)

5 comments

  1. Jag drömde om dig härom natten!

    Du hade tatuerat in tomma serierutor på kroppen och berättade att du brukade be folk du träffade att fylla i dem, så att du hela tiden fick nya, tillfälliga konstverk på kroppen.

    Kände mig glad och inspirerad när jag vaknade :D

Kommentera

