Bokstävlarna fyller fem!

unimpressedIdag är verkligen ingen vanlig dag. Det är nämligen bloggens femårsdag, något som jag för en gångs skull hade tänkt fira ordentligt! Och hur firar man en bloggfödelsedag bättre än med en tävling?

Eftersom jag inte orkar skapa en tävling vars svar kräver stor arbetsinsats från min sida (som att t.ex räkna hur många böcker jag äger), så tänkte jag istället satsa på något som kommer vara underhållande. Förhoppningsvis både för er och för mig.

Tävlingsfrågor:
Jag tänkte damma av en riktig gammal klassiker, som jag inte har sett så många gånger i just bokbloggsammanhang. Det är givetvis ligga gifta döda jag tänker på, med litterära karaktärer. Du ska alltså välja ut litterära karaktärer som du skulle vilja:
1. ligga med
2. gifta dig med
3. döda
Svara i kommentarerna, med motivering.

Tävlingsregler:
Alla som svarar på frågorna får en lott. Svarar du roligt får du en extra lott. Eftersom jag ogillar påtvingad smygreklam delar jag inte ut några lotter för att du länkar till tävlingen från blogg/twitter/fb/insta/whatever, men om du verkligen vill länka kommer ingen att stoppa dig.
Svara innan 15 februari och ange en mailadress som jag kan nå dig på. Vinnaren kommer att lottas fram och presenteras här i bloggen.

Vad vinner man då?
Eftersom jag är väldigt förtjust i den förträffliga butiken SF-bokhandeln så hade jag egentligen tänkt att bara ha ett presentkort därifrån som vinst. Men jag kom på att det kan vara lite orättvist mot de stackare som bor väldigt långt ifrån en SF-bokhandel, så jag kompromissar lite: Vinnaren får välja mellan ett presentkort från SF-bokhandeln eller ett från Adlibris med värdet 250 kr. Skriv i din kommentar vilken vinst du skulle föredra.

Tävla på nu! And may the odds be ever in your favor!

18 comments

  1. 1. Ligga med Jaime Frazer i outlander alla gånger. Herreminje denna skotskepåg får mina lår att dallra bara jag tänker på honom.
    2. Samma som ovan tänk grejt sex med en skotte på 1700 talet i resten av ditt liv. Ja jag har bokcrush på denne…
    3. Tolkien för att ha skrivit en ” faaantastisk” bok som är såååå trååååkih att jag inte orkar läsa ut den fast jag försökt 3 hela gånger.
    Ska det va en bokkarakär så antagligen något kvinnligt mähä som inte står upp för sig själv och låter männen sköta allt

  2. Åh, jag vill verkligen vara med och tävla men kommer på mig själv med att vara för pryd för att svara på fråga ett, snacka om ett i-landsproblem.
    Fråga två är också svår, varför gifta sig över huvud taget? ….men kanske Mr Rochester? Eller varför inte Jane Eyre själv? Båda skulle man nog kunna ha mycket intressant liv tillsammans med.
    Döda? Den var enklast, de flesta manliga karaktärer i ”Överrenskommelser” verkar vara riktiga svin och skulle mer än gärna kunna få dö den fiktiva döden. Det samma gäller Mason från ”Hannibal”.

  3. Oj vilka roliga frågor.
    Sex är det lättaste tror jag. Ranger i serien om Stephnie Plum är en karaktär som jag mer än gärna hade hoppat mellan lakanen med. Het, hetare, hetast helt klart.
    Gifta sig med är lite svårare. Får gärna vara en riktigt romantiker och det finner jag tyvärr inte i karaktären ovan. Men Zack Benedickt från min före detta favoritbok Oskyldig, boken jag läste flest gånger skulle nog fungera utmärkt att gifta sig med.
    Död är lätt. Min mest hatade karaktär genom alla tider är den slemmiga, otäcka, avskyvärda Dolores Umbridge från Harry Potter. Den paddan hade jag gärna sett död.

  4. Jag gör ett försök för ett presentkort på sf-bokhandeln är alltid och välkommet plus att jag gillar din blogg!

    Ligga med: Tyrion Lannister från A song of ice and fire för att han verkar veta vad han håller på med!
    Gifta mig med: Richard Skiffer från Sanningens svärd för att det hade bara varit att luta sig tillbaka och låta honom sköta allt jobbigt med vetskapen om att det ALLTID blir bra i vilket fall!
    Döda: Kanske inte döda men snarare slå riktigt hårt; Bella Swan från Twilight, älskar böckerna men herregud tjejen, skaffa en åsikt, om något, någon gång, snälla?! Eventuellt Jace från Mortal Instruments också. Att vara otrevlig är aldrig sexigt liksom. Väx upp!

  5. Hurra! Stort, varmt grattis! (lite i efterskott, sorry) :) Din blogg är verkligen en av mina absoluta favoriter, jag är så himla glad att den finns..!

    Ååh, va’ svåra frågor..! Inga namn alls kom spontant för mig, jag fick verkligen tänka till för att försöka hitta på. Hade du sagt film eller tv hade det varit mycket lättare, så jag fick min inspiration genom att tänka i de banorna, alltså böcker som senare blivit film eller tv.

    1. Stefan Salvatore från The Vampire Diaries (fast lite fusk, måste väl erkänna att jag i första hand tänker på Stefan från tv-serien, inte böckerna, i det här fallet…). Passionerad, kärleksfull, väldigt sexig, vampyr (=kan ge njutning på fler plan än de vi människor annars är vana vid),… ja, tack! ;)
    2. Gifta mig med Richard Cypher från Sword of Truth-serien av Terry Goodkind. För att han har ett så stort och öppet hjärta, öppet sinne, och för att han är livsbejakande, kärleksfull, hängiven och modig = oemotståndligt :)
    3. Jag har nog inte läst nån bok som fått mig att känna så… Men säg Water for Elephants av Sara Gruen SPOILERVARNING!! August, som den otroligt grymma djurplågare och hustrumisshandlare etc han var (mentala problem är ingen ursäkt, han var ju inte så sjuk att han inte visste vad han gjorde!), spred lidande och elände omkring sig hela tiden… han fick nog vad han förtjänade där i slutet.

  6. Stort grattis! Det är inte klokt vad tiden går, men så är det väl när man har roligt! :)

    Skojiga frågor och svar, måste väl erkänna att även jag skulle ligga med den där Jamie Fraser i Diana Gabaldons böcker :D Däremot skulle han nog vara lite för Jag ska beskydda dig-brölig för att jag skulle orka vara gift med honom…

  7. Grattis på femårsdagen!

    Jag tror nog jag skulle välja Lord Maccon i Soulless-serien, för det vore väl jättefränt att ha haft sex med en varulv och han är ju väldigt intensiv. Eller vid närmare eftertanke även Aragorn, Strider och jag tror nog att jag ville det innan jag såg filmen. Dock inte samtidigt, det blir nog väl rivigt..

    Oroväckande tendens här, MEN jag skulle nog vilja gifta mig med Remus Lupin. Han var så ansvarsfull och bekymrad och samtidigt väldigt godhjärtad. Vid fullmåne kan han ju bo ute i friggan! Den går att låsa.

    Jag skulle vilja mörda Norman, Roses man i Rasande Rose av Stephen King. Jag vill nog långsamt mörda alla hustrumisshandlare, på något medeltidsmässigt plågsamt sätt. Men ju mer jag tänker på saken desto mer övertygad blir jag att många onda karaktärer får sitt straff.

  8. Hipp, hipp! Och ett stort grattis önskas från Göthlaborg!

    Oj, detta var faktiskt svårare än jag trodde, det finns ju så många älskade och hatade karaktärer.

    1. Ligga med, här måste jag nog vara lite väl förutsägbara och säga Eric Northman, trots att herr Skarsgård är läcker i TV-serien så dräglade jag över Eric långt innan han började synas i TV-rutan.
    Jag menar, blond viking, bad-ass, vampyr, totala motsatsen till åh så tråkiga Bill! Och uppenbarligen med den sexigaste rumpan jag har läst om, *djup suck* ja det är nog definitivt Eric som hamnar under ligga med punkten.
    2. Gifta mig med, tja denna var nog svårast då jag inte riktigt är giftas typen, men skulle jag välja någon att spendera evigheten med tja då får det nog bli, ok skratta inte nu, men Superman. Ja jag vet det är sååå cheesy, men jag har haft en crush på Clark Kent så länge jag kan minnas. Jag menar förutom att han är pojkaktigt snygg, med riktigt vältränad kropp (ett måste i alla äktenskap) mannen kan ju flyga! är även stark och har röntgensyn, alla egenskaper som kan vara bra att ha under resans gång. Vidare har han en hel hög med intressanta vänner, jag menar bordssamtalet under en middag med gäster så som Green Lantern, Batman, Wonder Woman och Flash med sådana gäster kan man ju bara inte ha tråkigt.
    Sedan att han är en alien, ja det är ju trots allt lite coolare än en vanlig kille.
    3. Död, oj svårt att välja finns ju en hel del karaktärer som jag har lust att ge en riktig käftsmäll eller två, några har nämnts här ovan, men om jag skall välja en blir det nog den jag blir mest irriterad på, Harry Dresden, hans sexistiska syn (dåligt dolt i att ”jag är gammaldags, jag tycker om att sätta kvinnor på piedestal etc etc), hans extremt dåliga val och hans misstro mot Murphy som ger honom chans efter annan, får mig till att må illa.

  9. Stort jättegrattis! Fantastiskt roliga frågor också. Det blir svårt för mig att vara med om vinst men jag tänker ändå svara och vill ligga med Katsa i Graceling. Jo jag vet att hon är tjej och att jag vanligtvis föredrar det manliga könet men alla män jag läser om är mesproppar även om jag faktiskt kan tänka mig att gifta mig med torrbollen Mr. Darcy. Så det får bli Katska för hon är ju så galet cool. Döda är lätt. Bort med Prins Joffrey. För bövelen!

  10. Grattis på femårsdagen! Roligt sätt att fira också :)

    1. Ligga – Lord Maccon från Soulless eller den unga Aurian från Maggie Fureys Magikerns saga. Det bleve nog inget mysigt vaniljsex kanske (förmodligen skulle grannarna klaga), men.. grr! :)

    2. Gifta – Jules från Wool, eller Honor Harrington från On Basilisk Station. Två handlingskraftiga människor som ser nyktert och rationellt på verkligheten omkring sig och som skulle vara lätta att få ihop vardagspusslet tillsammans med, samtidigt som de innerst inne har starka känslor och en djup lojalitet mot de människor de bryr sig om.

    3. Döda – Min spontana tanke var direkt Joffrey från Game of Thrones (den skitungen!), men det är lite fusk eftersom att jag bara sett TV-serien och inte läst boken än. Så jag får nog säga Hest Finbok från The Rain Wilds Chronicles. Maken till bortskämd och hänsynslös människa! Han krossar utan att blinka drömmar hos människor runtomkring sig, för minimala vinster för honom själv. Ett realistiskt porträtt av ett riktigt överklass-svin av typen mammas pojke född med silversked i mun. Huvva, jag blir arg bara jag tänker på honom. Tack och lov så får han vad han förtjänar i boken också. [andas] Om man får frångå det där med ”döda” och bara örfila upp litegrann så att dom skärper sig, så är ju annars Bella från Twilight den självklara kandidaten. :P

  11. Ja, jag hade tänkt skriva något här för flera dagar sen men…jag ville verkligen tänka igenom mina svar så det skulle vara ganska sant. Men jag ger upp, mitt sorteringssystem där jag lägger böcker kan inte svara på min förfrågan som jag vill. Men grattis för uthålligheten och kreativiteten att hålla bloggen flytande i fem år. Du gör det dessutom bra och det är spännande att gå in hit och se vilka texter du har läst.

  12. Stort grattis på femårsdagen!

    Mycket svåra frågor (och just därför måste jag förstås svara på dem), jag inser hur sorgligt/skrämmande få karaktärer jag dyker på i läsningen som jag ens kan överväga att umgås med… Mycket mörkerläsning blir det, om obehagliga typer… Men jag ligger väl med Jamie Fraser jag också då (varför vara unik?), och så dödar jag hela persongalleriet i Svindlande höjder bara för att de fortfarande irriterar mig två år efter att jag läste boken. Gifter mig gör jag, trots uppenbara faror, med Thomas Cromwell eftersom jag nog blev lite kär i honom när jag läste Wolf Hall. Jag tror att vi skulle kunna ha trevliga samtal om livet i stearinljusens sken om kvällarna.

  13. Tack för alla grattis och alla roliga svar! Och tänk på att tävlingen håller på i en vecka till om det är så att ni fortfarande håller på och fnular på egna svar. :)

  14. 1. Jag skulle vilja ligga med Lord Vaughn från The Seduction of the Crimson Rose av Lauren WIllig. En riktig läckerbit men vi skulle inte stå ut med varandra länge så det får bli en engångsgrej.
    2. Gifta mig med? Jag är inte säker att jag vill gifta mig alls, men jag måste erkänna att jag är lite svag för Bertie Wooster även om jag troligen skulle tröttna efter ett tag. Om jag fick fantisera så skulle vi bli ett jättebra par =D
    3. Dolores Umbridge från Harry Potter. Hon påminner om en av mina gamla lärare och sådana människor hör inte hemma i skolan.

Kommentera

