Läsa Hcg

Jag hade ju bestämt mig för att inte ha något litterärt nyårslöfte i år, men det betyder inte att jag inte har några ambitioner vad gäller årets läsning.
En ambition jag har är helt och hållet jobbrelaterad. Jag ska nämligen ingå i barngruppen på biblioteket i några månader och tänkte passa på att läsa lite mer barnböcker. Mellanåldersböcker, närmare bestämt. Den här ålderskategorin, 9-12 år, går under signum Hcg på biblioteket och innehåller mängder av fantasy, spökhistorier, vampyrböcker och annat spännande. Jag har ganska dålig koll på det mesta som inte är Harry Potter eller sånt jag själv läste i samma ålder, något jag ska försöka ändra på.
Under vinjetten ”Läsa Hcg” kommer jag att kort presentera de mellanåldersböcker jag läser här i bloggen, några böcker åt gången. Jag kommer givetvis fortsätta läsa och blogga som vanligt om andra böcker under tiden. Det här blir mer som en liten extra bonus, för alla som av någon anledning är nyfikna på Hcg.

15 comments

  1. Min syster (som fyller 12 i övermorgon) fullkomligt ääälskar spännande böcker. Typ fantasy (DiTerlizzi) och spökhistorier! (:

    Spännande skulle jag vilja tillägga å dina vägnar också! (; (: Och lycka till!!!

    1. Och jag älskar biblioteksbesökare som din syster! :) Det är så sjukt roligt att prata böcker med bokslukare i den åldern som liksom är helt nyförälskade i läsning.

  2. kul! vår dotter fyller snart 10 och läser mycket. hon avgudar fem-böckerna och läser dem hur många gånger som helst. men hon tycker också om Ingelin Angermark (?) och Eva Hahn-någonting, fast det retar henne när saker inte är helt solklara. Vargbröder och Bronsdolken är andra favoriter och jag tänkte introducera Maria Gripe härnäst. Men vore kul med mer input! kan tycka att många böcker är så larvigt läsa-lätt nuförtin!

    1. Ingelin Angerborns böcker är jättepoppis i den åldern. Jag provläste en av hennes böcker i helgen och jag fattar precis varför kidsen gillar det. Mycket spännande! Lite Maria Gripe-känsla, så jag tycker att du gör helt rätt som introducerar henne härnäst.

        1. Den var bra! Gillar man Holly Blacks andra böcker så gillar man nog nästan garanterat den här. Den är inte lika briljant som Valiant (min favorit), men klart läsvärd.

  3. Vad roligt! Behöver alla tips jag kan få till Äldsta (9 år alldeles strax). Hon är klar med Harry (inne på varv två på de hon tyckte bäst om), fick Gripe i julklapp (verkar ha fallit i god jord) och nu letar jag nytt. Men ack vad roligt det är att hon läser.

    1. Om hon gillar Harry Potter så kanske Eoin Colfers Artemis Fowl eller Angie Sages Septimus Heap kan passa? Det är två långa fantasybokserier, så får har hon förhoppningsvis lite att sysselsätta sig med. :)

  4. Hurra för jag älskar hcg. Barn och ungdomslitteratur med inriktning spökligt, fantasy och sci-fi är superfavoriterna. Om man får rekommendera något lite spökit så uppskattade jag Chris Priestleys små pärlor. De är små berättelser inuti en yttre ramberättelse. Men en del är kanske lite läskiga för vissa läsare. Sen tycker jag nog att Derek Landrys Skullduggery Pleasant-böcker är mysrystrevliga eller hur man nu säger.
    @tantaugusta= din nästan nio-åring kanske skulle gilla ”Kiki Strike” av Kristen Miller. Tuff tjej som löser det mesta, sen att hon blir ”upptäckt” av Ananka som blir väldigt nyfiken på Kiki är lite av huvudstoryn i första boken (Skuggornas stad). Sen måste jag få rekommendera Neil Gaimans ”The Graveyard Book”, den finns på svenska. Underbar. Pojke uppfostras på kyrkogård av spöken. Vad mer kan man begära? Det är lite av en coming-of-age bok tycker jag nog. Sen drygar jag mig genom att åxå flagga för Terry Pratchetts böcker om den unga häxan Tiffany Aching som är NIO ÅR i den första boken ”Små blå män”. Fånig översättning, bra bok.

    1. Det finns så himla mycket bra Hcg-böcker! Jag ska absolut prova på lite Chris Priestly, Och Skullduggery Pleasant-böckerna har jag redan spanat på när jag jobbat, så det är något jag absolut är nyfiken på.

  5. Åh, så roligt! Jag har haft glädjen att å jobbets vägnar få korrläsa rätt många manus på böcker för den åldersgruppen, och där fanns så grymt mycket bra!

Kommentera

