Seriesöndag: Juni

juniJag borde ha lärt mig att sluta läsa baksidestexter till böcker för länge sen. Ofta är de missvisande, och baksidan till Julia Thorells ”Juni” är inget undantag: ”Med den humoristiska och rappa dialogen, tillsammans med de drivna bilderna, skapar Julia Thorell något nytt inom den tecknade serien.”
Jag måste erkänna att jag inte förstår vad som ska vara nyskapande med det här seriealbumet. Det är en ganska ordinär historia om en svensk tjej som växer upp i ett hippekollektiv, ligger med en massa idioter och inte känner att hon passar in på Konstfack. Inget man inte läst förut direkt.

Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår mig på det här albumet. Det är inte särskilt roligt, men det känns inte hellre som att det finns någon djupare mening. Jag får ingen känsla för Juni som karaktär och jag tycker att hennes beteende för det mesta är obegripligt. Att jag inte kommer särskilt bra överens med Julia Thorells tecknarstil hjälper inte direkt.

Nej, ”Juni” är ingenting för mig. Och nästa gång jag ser ett album som verkar intressant ska jag frsöka att hoppa över det där med att läsa baksidestexten helt.

Julia Thorell – Juni (Kartago, 2012)

One comment

Kommentera

