Bokpratspremiär

Just nu går jag en litteraturförmedlingskurs som en del av bibliotekarieutbildningen, där det ingår att hålla ett bokprat. Förra torsdagen var jag därför och hälsade på i en gymnasietrea där min vän J är svensklärare, och pratade om postapokalyps. Ganska läskigt, men främst sjukt roligt!

Jag försökte välja ut ett brett urval av postapokalyptiska böcker: lite zombier, lite virus, lite nedsaktande av jordklotets rotation och lite okända orsaker. Några klassiker och några helt nyutgivna böcker.

Böckerna jag pratade om (i den ordning jag pratade om dem):

1. Marlen Haushofer – Väggen (Die Wand)
Har jag recenserat här. En klassiker och något av det bästa jag har läst i genren. Jag läste ett kort citat ur boken, där protagonisten förklarar varför hon är så noga med att tvätta sig och städa och dra upp klockan varje dag, som förklarar varför jag tycker att postapokalyps som genre är så intressant:
”Jag vet inte varför jag gör det, det är nästan som ett inneboende tvång som driver mig. Måhända befarar jag att om jag handlade annorlunda, så skulle jag långsamt upphöra att vara människa och snart kravla omkring smutsig och illaluktande och utstöta oartikulerade läten. Inte för att jag fruktar att bli ett djur, det vore inte det värsta; men en människa kan aldrig bli ett djur, hon passerar djuret på väg till avgrunden.”

2. Richard Matheson – Legend (I Am Legend)
Har jag recenserat här, som en del av min vampyrsommar. Obligatorisk läsning för alla vampyrafficionados och zombiediggare!

3. Alden Bell – I dödsskuggans land (The Reapers Are the Angels)
Har jag recenserat här. Temple ftw!

4. Sofia Nordin – En sekund i taget
Lånade jag på biblioteket i somras och skrev om här. Den här boken tog jag med dels för att jag ville ha med någon svensk bok och dels för att den är lite mer jordnära än vissa av de andra böckerna.

5. Margaret Atwood – Oryx & Crake (första delen i MaddAddam-trilogin)
Jag har inte skrivit om första delen i trilogin i bloggen eftersom jag läste den långt innan bloggen ens var påtänkt, men har recenserat andra och tredje.

6. Hugh Howey – Wool (första delen i en trilogi, kommer på svenska som Ull i vår)
Har jag recenserat här. Och i samband med bokpratet så passade jag på att nätköpa de två återstående delarna i trilogin. Julläsningen räddad!

7. Cormac McCarthy – Vägen (The Road)
Läste jag innan bloggens tillkomst och därför finns ingen recension. En av mina favoritböcker. Mörkare än mörkast.

8. Karen Thompson Walker – En tid för mirakel (The Age of Miracles).
Lånade jag på biblioteket och läste inför det här bokpratet. Mycket bra roman, som egentligen handlar mer om en pågående undergång än om postapokayps, men som jag ändå ville ha med eftersom den behandlar samma teman. Längre recension dyker upp i bloggen snart.

Det är inte helt omöjligt att det kan bli lite fler bokprat för mig i vår. Jag ska jobba 80% fram till första april och dessutom ingå i barngruppen på biblioteket, så jag lär få flera tillfällen att öva mig på det här med att prata om böcker i framtiden.

9 comments

  1. Vad spännande! Flera böcker på din lista jag vill läsa, endast en jag har läst, Oryx and Crake, och den var fantastisk! Har köpt hem del två.

  2. Åh, vad kul! Vi fick aldrig göra det på vår utbildning, tyvärr. Men hoppas på att få göra det på riktigt sen istället.

    Har för övrigt bara läst ”The Road” på din lista, men känner att jag borde läsa typ alla andra också. Älskar citatet från första boken, även utan att ha läst den. Håller med om att det säger mycket om vad som är så spännande med postapo, varför människor fortsätter att kämpa för livet och hur lågt man som människa kan sjunka.

    1. Det här är en ny valbar delkurs. Känns som något av det bästa vi gjort hittills under utbildningen!
      Väggen är en fantastisk bok. Jag kan inte nog rekommendera den till alla som är intresserade av genren (och det var lite därför jag inte kunde motstå att citera just den).

  3. Det där var en riktig superlista! Bra! Jag tror att du är precis rätt person att leda bokprat, så jag hoppas verkligen att du får fler chanser. Ungarna ska ner till oss i PA-träsket, det är ett utomordentligt bra sätt att kombinera underhållning med en gnutta filosofi.

    1. Det verkade vara uppskattat av eleverna också! Åh, tack Siv! Jag hoppas också att jag är rätt person att leda bokprat, för det var ju det här med litteraturförmedling som fick in mig på bibliotekariebanan till att börja med. :)

Kommentera

