En kanins grubblerier

kaninerJag lånade hem Anna Höglunds ”Om detta talar man endast med kaniner” på impuls från jobbet för någon månad sen. Jag visste att boken var augustprisnominerad (den vann inte) och jag visste att det var något slags bilderbok som inte var riktad till barn. Utöver det gick jag enbart på omslaget, som jag tycker är briljant.

Det är ganska svårt att kategorisera den här boken. På vårt bibliotek står den som uHc (ungdomsbok), men den hade nog passat lika bra bland vuxenserierna. Kanske hade den hittat fler läsare där?
Boken handlar om en ganska deppig liten kanin, som för det mesta vill vara ensam hellre än att vara med andra. Som tycker att allt är meningslöst. Och som går runt och är rädd mest hela tiden. Men som har en morfar att prata med om det svåra och som kanske ändå inte är så ensam.

Jag gillade verkligen den här boken. Jag gillar Anna Höglunds lätt bisarra illustrationer och kaninens funderingar över det svåra i livet. Det är en tunn bok som man läser ut på nolltid, men jag tyckte att boken stannade kvar hos mig ganska länge efteråt. Och jag kan tänka mig att den skulle passa bra som present åt någon grubblande person som kanske själv skulle behöva en kanin att prata med.

Anna Höglund – Om detta talar man endast med kaniner (Lilla piratförlaget, 2013)

4 comments

  1. Eller hur? Vilken fantastisk bok! Jag köpte den initialt till en vän som är just det, lite fundersam och som har mått dåligt allt för långa tider i sitt liv.
    Men i afton hade vi lite flick-jul-mys och då jag faktisk hade den med mig, läste jag högt ur den för dessa vuxna välartade kvinnor (lite ironi). Vilken reaktion, alla sa, men vad ÄR det för bok, och varför vet vi inget om den?
    Bra frågor, men en bra bok det är, och mitt julklapps tips till ovan flickor! och alla andra om lyssnar ;)
    Så bra och brilliant :D

Kommentera

