Ärligt talat ganska tråkigt

osamaJag började läsa ”Osama” inför årets Swecon eftersom Lavie Tidhar var en av hedersgästerna. Jag hann aldrig läsa klart boken innan kongressens början och det slumpade sig så att jag inte såg en enda programpunkt som Tidhar var med i. Kanske hade jag uppskattat boken mer om jag hade gjort det. För jag fastnade aldrig i ”Osama”. Såhär någon månad i efterhand har jag faktiskt ganska svårt att minnas mer än bara huvudintrigen och några spridda scener. Det är aldrig ett gott tecken.

I en alternativ värld där terrorism inte existerar anlitas en privatdetektiv för att ta reda på vem som skriver de populära pulpböckerna om Osama Bin Laden. Privatdeckaren Joe reser kors över tvärs över världen i jakt på den person som gömmer som bakom pseudonymen Mike Longshott. På vägen träffar han ett flertal mystiska personer som både hotar och hintar om att det finns något mer än den värld Joe lever i.

”Osama” är en drömsk historia, ett slags noirdeckare med en metatwist. Tyvärr är den lite för drömsk för mig. Jag gillar Tidhars snygga formuleringar, men jag har svårt att engagera mig i den ganska vaga handlingen i den här romanen.
Som jag skrev tidigare så insåg jag när jag skulle läsa den här boken att jag nästan glömt bort den helt trots att det bara gått någon månad sedan jag läste den. Vad jag minns är Joes alla eviga kaffekoppar och glas med whiskey och cigaretter, konsumerade i någon alldeles för detaljerat beskriven stadsmiljö. Inga karaktärer tycks ha fastnat, inte ens Joe själv.

”Osama” må vara en snygg roman, elegant konstruerad och sådär, men boken är ärligt talat ganska tråkig. Ingenting jag skulle rekommendera någon att slösa dyrbar lästid på, när det finns betydligt mer intressanta böcker att sysselsätta sig med.

Lavie Tidhar – Osama (Solaris, 2012)

Kommentera

