Två allhelgonaskräckfilmstips

Jag läser ganska lite just nu, men jag ser desto mer på tv-serier och film. För några veckor sen såg jag två riktigt intressanta skräckfilmer och jag tänkte att det kan passa extra bra att skriva om den under allhelgonahelgen. Två skräckfilmstips, helgen till ära.

diefarbe”Die Farbe” eller ”The Colour out of Space”från 2010 lånade jag med mig hem från jobbet efter att ha fastnat för det oerhört snygga dvd-omslaget.
Det är en svartvit tysk film, en prisbelönt filmatisering av Lovecrafts novell. En film som tar fasta på det obegripliga och ogripbara i Lovecrafts texter och som bygger upp en klaustrofobisk stämning från första början.

”The Colour out of Space” är en novell som drar mot science fiction och en av Lovecrafts kanske minst kryptiska texter. Den handlar om vad som sker med de olyckliga bönder som råkar vara bosatta i en dal där en meteorit slår ner. Meteoriten försvinner efter några dagar, men märkliga saker börjar hända i dalen. Grödor ruttnar, djur blir sjuka. och de människor som trots allt väljer att bo kvar börjar snart förändras …
”Die Farbe” är en riktigt välgjord och snygg film. Jag gillar greppet att låta hela filmen vara svartvit, förutom när FÄRGEN dyker upp, vilket gör att den verkligen känns som en helt utomjordisk färg.
”Die Farbe” (2010)

martyrs”Martyrs” från 2008 är en fransk film som känns mer som en välriktad smocka rakt i magen än en skräckfilm.
Det är också en film som jag inte vill berätta för mycket om, utom att säga att den bjuder på en hel del oväntade vändningar. Vad som börjar som en hyfsat rättfram hämndrulle, där den unga kvinnan Lucie har spårat upp de personer som kidnappade och torterade henne som barn, förvandlas snart till något helt annat. Det är oerhört blodigt och plågsamt, men samtidigt har regissören och manusförfattaren Pascal Laugier skapat en film som ifrågasätter skräcken som underhållning, som drar den ett steg vidare.

Jag påminns ibland om Michael Hanekes ytterst obehagliga ”Funny Games” när jag set ”Martyrs”. Absolut ingen film för den lättskrämde eller den som har svårt för blodiga filmer, men närmast ett måste för alla oss som är storkonsumenter av skräck. Något av det mest intressanta jag sett i genren. Filmen finns på Netflix, för den som vågar.
”Martyrs” (2008)

9 comments

  1. Har hört så mycket gott om Martyrs, men inte riktigt vågat se den ännu… Det känns som att det kan vara läge att göra något åt det, jag får satsa på att ha ljuset tänt när jag tittar helt enkelt! :)

    1. Jag tror faktiskt inte att det skulle hjälpa så mycket att ha ljuset tänt när man ser Martyrs. Den är inte läskig på det sättet, med scener som man hoppar till av, utan mer … sjukt obehaglig. Och bra.

  2. Se där, du gillar också Martyrs! Vad roligt. En riktigt bra film. Jag var ganska inspirerad av den när jag skrev Borde vara död. Särskilt i början av filmen som skildrar tjejernas desperation och kombination av självdestruktivitet, galenskap och utåtagerande våld. Letade upp filmmusiken och lyssnade på den ett tag.

  3. När jag såg Martyrs var det den första filmen på många år som verkligen fick mig att reagera. Första halvan är verkligen effektfull. men det var framförallt slutet som fick mig att kallrysa och må lite illa. Så grymt, så orättvist.

    Lite samma sak med Funny Games. Inledningsvis irriterade jag mig väldigt mycket på filmen. Men mot slutet, när de tar med mamman i båten. Blev både överraskad och rentav upprörd (på ett ”bra” sätt).

    För det mesta tycker jag annars att det är svårt eller omöjligt att reagera på skräckfilm på det sättet man (läs: jag) gjorde som barn eller i yngre tonåren. Saknar det!

    1. Samma här. Jag är ofta ganska blasé när det gäller skräckfilm, men Martyrs påverkade mig väldigt mycket. Hade svårt att släppa filmen efteråt, gick runt och tänkte på den i flera dagar.

  4. Tack! Filmkväll nästa! :) Har velat se något Lovecraftianskt hur länge som helst, och att det är en tysk film höjer ju bara betyget ytterligare. Martyrs låter också intressant. Undrar om de har dem nere på Hemmakväll…

Kommentera

