Under ytan

thrillerlivDet är fantastiskt när folk man känner skriver böcker. Det är ännu mer fantastiskt när de skriver riktigt bra böcker, som Jessica Johansson har gjort med debutromanen ”Thrillerliv”.

Anna Viktorialia ska snart dö. Hon kommer att smittas av svininfluensan och dö på sjukhuset. Vi läsare får följa hennes sista tid, dagar fyllda av träning och festande och yta och glitter men också av sådant som känns och bränns. Och vi får läsa Anna Viktorialias egna texter, som visar en annan sida av denna till synes så självupptagna och ytliga unga kvinna.

Det är språket som gör den här romanen. Formuleringarna kränger hit och dit, vänder mitt i en mening, men hamnar aldrig snett. Särskilt bra tycker jag att språket är i de kapitel som utgör Anna Viktorialias skrivbok. Det är roligt, argt, angeläget och lite melankoliskt om vartannat.

Jag blev väldigt förtjust i Anna Viktorialia när jag läste boken. Hennes motsägelsefulla personlighet och hennes många hemligheter, den kvinna som gömmer sig bakom fasaden hon har skapat. Hennes ilska och hennes längtan bort. Däremot fastnade jag inte alls för de delar som handlar om Louella, den gravida amerikanskan som även hon längtar bort. Jag förstår att hon fyller en viktig funktion i romanen, som AVs spegelbild, men jag kände aldrig riktigt för henne. Vid sidan av den strålande protagonisten bleknar hon och blir lite ointressant.

”Thrillerliv” är en riktigt bra debutroman. Jag ser redan fram emot Jessica Johanssons kommande böcker, som jag hoppas blir lika väl skrivna som hennes debut.

Jessica Johansson – Thrillerliv (X Publishing, 2013)

4 comments

  1. Jag ska beställa hem Thrillerliv i vecka, det ska bli så himla spännande att läsa! Låter som en bok i min smak, och det är extra roligt att Jessica har skrivit den :)

Kommentera

