Seriesöndag: Agents of S.H.I.E.L.D

SHIELD

Nu på tisdag är det premiär för Joss Whedons nya tv-serie ”Agents of S.H.I.E.L.D.”. Jag misstänker att jag inte är den enda som håller på att gå i bitar av pepp inför det faktum att nördgurun Whedon ÄNTLIGEN är tillbaka och gör tv-serier igen. Han har haft otur när det gäller tv-formatet på senare år, både ”Firefly” och ”Dollhouse” blev nerlagda efter (enligt fansen) alldeles för få avsnitt.

”Agents of S.H.I.E.L.D.” är en spinoff på Whedons omåttligt populära ”Avengers”-film från 2012. Fler ”Avengers”-filmer, samt ett antal filmer om enskilda Avengers-medlemmar, är under produktion. I höst kommer andra filmen om Thor, och andra filmen om Captain America beräknas ha biopremiär i april.
Det är lätt att få intrycket av att antalet superhjältefilmer bara stiger och stiger. Det som gör filmerna om Avengers och om dess enskilda medlemmar annorlunda är just att de hänger ihop. Jag tycker att det alltid har varit en styrka med Marvels serier att man får intrycket av att allt hänger ihop på något sätt. Allt utspelar sig i samma universum (även om det är ett universum som kan retconnas hur många gånger som helst, uppenbarligen) och de olika karaktärerna har friheten att inte bara byta dräkt, utan även byta sida, gäng, stad eller bara göra ett högst tillfälligt gästspel i någon annans serie.

Det återstår att se hur ”Agents of S.H.I.E.L.D.” kommer att hänga samman med filmerna. Jag för min del är mycket nyfiken, inte minst efter att Whedon beskrivit serien som ”basically a TV series of ‘The Zeppo'” (ett Buffy-avsnitt där Xander räddar världen utan att få någon cred alls för det). Låter lovande, minst sagt.

Kommer ni att sitta bänkade inför premiären av serien med ”Whedon is my master now”-t-shirten på? Eller är ni mer tveksamma inför tv-serien?

2 comments

  1. Jag vet inte när jag kommer kunna se serien på en tv nära mig men jag kommer definitivt följa rapporteringen runt premiären och när serien landar hos mig kommer jag se den med T-shirt (I Wish!) och tindrande ögon. Whedon är alltid Whedon, och det där med The Zeppo låter fantastiskt (såg den nyss vid omvittnande av Buffy och det är ett riktigt höjdaravsnitt)!

Kommentera

