Tre på tre: Tithe

titheFörsta boken i min tre på tre-utmaning är första delen i Holly Blacks Modern faerie tale-trilogi, ”Tithe”. En trilogi jag har tänkt läsa i åratal och som jag nu äntligen kommit mig för att ta tag i.

Kaye lever ett kringflackande liv med sin mor, som försöker slå igenom som sångerska i ett rockband. Efter att ha blivit attackerad av en av sina egna bandmedlemmar beger sig mor och dotter till New Jersey, där mormodern har ett hus och där Kaye tillbringat stora delar av sin barndom. Det dröjer inte länge innan Kaye hittar tillbaka till gamla vanor och gamla vänner. Bara det att en del av vännerna inte är mänskliga … Och när Kaye på väg hem från en fest stannar för att hjälpa en ung man som har blivit dödligt sårad så dras hon in i en uråldrig strid mellan två fae-kungadömen.

Det finns många paralleller mellan ”Tithe” och ”The Good Neighbors” (som jag skrivit om här och här). Inte bara uppenbara sådana, som att båda bokserierna är urban fantasy-YA som handlar om fae. Protagonisterna i de båda bokserierna, Rue och Kaye, har också mycket gemensamt. De är båda självständiga tjejer med komplicerade familjeförhållanden och en olycklig benägenhet att dras till problematiska killar.

Jag gillar verkligen miljöerna i ”Tithe”. Det är inga bedårade sagoskogar som befolkas av fae, utan smutsiga förortsdiken fulla av krossade glasflaskor. Kayes liv är varken glamoröst eller idylliskt. Hon har hoppat av skolan för att leverera kinamat på heltid och dra in de pengar som hennes oansvariga mamma inbillar sig att de inte behöver. Om det är någon som förtjänar lite magi i sitt liv så är det verkligen Kaye.

”Tithe” är riktigt bra urban fantasy. Den påminner mig en del om Emma Bulls ”War for the Oaks”, vilket är något av det bästa jag läst i genren. Jag hoppas verkligen att nästa del i trilogin kommer att hålla samma höga kvalitet.

Hur går det för er andra som är med i tre på tre-utmaningen? Har ni hunnit läsa er första bok än?

Holly Black – Tithe (Simon Pulse, 2004)

10 comments

  1. Jag har varit nyfiken på Holly Black ett tag, men inte läst något än. Några av hennes böcker ska finnas utgivna på svenska, så de kanske är lätta (läs: billiga) att komma över. Alltså har jag ingen ursäkt att inte läsa henne. :-)

    1. Ibland känns det som att det kan gå väldigt länge från att man först blir nyfiken på en författare till att man faktiskt läser något av hen. Samma sak för mig och Holly Black, faktiskt. :)

  2. Jag läser ju just nu ”War for the oaks” i tre på tre-utmaningen och jag ser också stora likheten mellan den och Tithe. Jag tänker rätt mycket på att det är precis så som jag vill ha böcker om fae (till skillnad från allt fånigt som också finns).

    1. Jag håller med helt! Det är precis såhär man vill ha fae-böcker – lite skitiga, mystiska och fulla av nyanser – till skillnad från hur t.ex Lee Carrol skriver om det …

  3. Om du gillade Tithe så har du mycket gött framför dig. Tvåan Valiant är IMHO det bästa Holly Black har skrivit. Och trean Ironside är väldigt bra, snäppet bättre än Tithe.

Kommentera

