Angående årets bokmässa

Jag jobbar hela mässan. Någon måste ju se till att biblioteken håller öppna trots att hälften av landets bibliotekariekår minglar runt på mässan med tygkassar fulla av böcker, en räckmacka i ena handen och ett glas vitt i den andra (plus en lätt besviken min för att Knausgård inte deltar i år).
Nåja. Det var inte så att jag hade planerat att åka i år, så jag är faktiskt inte det minsta bitter. Det kommer ju fler mässor. Och förhoppningsvis kommer det mässor när jag faktiskt har både tid, råd och lust att åka.

18 comments

  1. Hahaha, ”lätt besviken min”, speciellt efter euforin över att han ursprungligen skulle komma (antar att du sett Tumblr-sidan om att jobba på bibliotek).

    Kanske du upprätthåller kommenterandet i bloggosfären då också, vi andra kommer ju att vara för upptagna med att hetsblogga på smartphones medan vi balanserar räkmackan i andra handen ;)

    1. Jag är faktiskt förvånad över att de som ligger bakom den tumblr.sidan inte gjort ett inlägg som heter typ ”When you find out that Knausgård is not coming to bokmässan” och så en hysteriskt gråtande gif. ;)

  2. Äsch, så synd att du inte kommer! Eller Knausgård, så klart. Eller, jag vet inte. Jag har aldrig riktigt känt nåt sug efter hans böcker. Och när jag såg hans hypertjocka avslut blev jag alldeles … vad har den mannen att säga, egentligen? Det känns bara så svulstigt att breda ut sig själv över så många sidor. Men han är alltså bra?

    1. Jag har faktiskt inte ens läst en enda sida av Knausgård av nästan exakt samma skäl som du nämner. Men han verkar vara en storfavorit hos kollegorna, så mannen har uppenbarligen stor bibliotekarieappeal. Och bokbloggarappeal, om man ser till hur många som håller på med den där supertjocka sista boken nu!

  3. Jag ska inte heller åka (någon måste ju se till att det fortsätter utbildas bibliotekarier…. ;) ) Började känna mig ganska ensam, har hittills känt som att jag är den enda som inte kan åka! Jag hade dock gärna velat åka, men får väl upprepa mantrat ”vad är väl en bal på mässan” hela helgen..

  4. Jag åker inte heller på bokmässan, det hade kanske varit roligt men går bara inte. Har aldrig heller ens övervägt läsa Knausgård, det låter inte som något för mig. Visserligen har jag aldrig dragit mig för att läsa tegelstenar, men då får det vara andra sorter… :)

  5. Och här är en till som inte kommer att gå, verkar som fröken är i gott sällskap :D
    Trots att jag till och med bor i kära Götet så blir det en helt i Norge istället och historisk fighting.
    Känns skönt i min lilla, anings ångest över att lämna stan den helgen, att det är fler som måste/ väljer att göra annat.

  6. Min fru har nästan fått mig att läsa Knausgård. Fast bara nästan än så länge. Hon var lyrisk över den första boken. Själv kommer jag att vara på Berättarscenen tillsammans med ett par andra Kabusa/Styxx Fantasy-författare och orera om min roman och mitt skrivande.

  7. Samma här, det var inte svårt att avstå just i år eftersom jag inte mig veterligen missar någon av mina stora nördförälskelser. Förra året hade jag gråtit blod om jag inte fått lyssna på Michelle Paver och året innan dess var det Don Rosa (men han åker tydligen glatt dit varje år, heja heja!).

Kommentera

