Läsningsenkät

Jag lånade en enkät av Bokbabbel, som hon i sin tur lånat (och översatt) från Helenas engelska bookshop-blogg.Vi bokbloggare gillar tydligen enkäter. Väldigt mycket.

Vad läser du just nu? Min första tre på tre-bok, Holly Blacks ”Tithe”. Och så läser jag Mattias Fyhrs ”De mörka labyrinterna” till skräckkursen, där jag ska hinna de hundra första sidorna till på torsdag.
Vad kommer du att läsa till näst? Jag har inte riktigt bestämt mig. Det gör jag sällan, utan brukar alltid ha några alternativ att välja mellan. Egentligen borde jag väl ta mig an högen med väntande recex, men jag misstänker att jag istället kommer att kasta mig över ”MaddAddam” så snart jag har boken i min ägo.
En bok du sparat till ett speciellt tillfälle? Jag har haft Elizabeth Hands ”Mortal Love” hemma i flera månader utan att läsa den. Inte för att jag sparar tden till något särskilt tillfälle i sig, utan mer som att jag inväntar rätt tillfälle. När Hand-längtet blir för olidligt.
Den senaste boken du gav upp med? Jag läser nästan alltid ut böcker jag påbörjar, även om jag tycker att de är värdelösa. Det är nästan ett patologiskt beteende. Jag kan helt ärligt inte ens minnas när jag sist valde att inte läsa ut en bok. Det måste ha varit några år sedan.
Den första boken du läste på engelska? Om jag inte räknar böcker man läste för skolans räkning eller barnböcker så måste det ha varit en X-Files-bok jag läste tidigt nittiotal. Jag minns att jag tyckte att den var extremt svår och att jag slog upp minst tio ord per sida. Jag strök under alla ord jag var tvungen att slå upp i min engelska uppslagsbok som jag fortfarande har kvar. ”Eviscerate” var ett av dem.
Den senaste boken du läste på svenska? Jessica Johanssons fina debutroman ”Thrillerliv”.
Kan du citera några dikter? Några, ja. Främst Karin Boye, Edith Södergran och (givetvis) Gunnar Ekelöf.
Hur hittar du tiden att läsa så mycket som du gör? Jag prioriterar att läsa böcker framför väldigt mycket annat. Prenumererar inte på någon dagstidning, har inget tv-abonnemang och har ett ganska stökigt hem. Lästid är viktigt för att jag ska känna mig som en människa.
Vilka nya boksläpp ser du mest fram emot den här hösten? Jag har ju redan nämnt Margaret Atwoods ”MaddAddam”. Donna Tartts ”The Goldfinch” är ju given. Och så självklart ”Nyckeln”, den avslutande delen av Engelsfors-trilogin. Och Neil Gaimans ”Sandman”-prequel! Eh … hur många böcker får man säga egentligen? Jag kan fortsätta ett tag till …

5 comments

  1. Ah, ”Mortal Love”, den har jag också hemma ja. Och så kom jag på att jag har halva ”A Dance With Dragons” sparad tills akut längtan efter den världen slår till. Näääär kommer del sex?

    1. Jag är faktiskt inte SÅ otålig efter nästa ASoIaF ännu. Kanske för att jag fick vänta så länge på ”A Dance” att jag hann bli härdad? ;) Fast varje ny säsong av tv-serien gör ju förstås längtan starkare …

Kommentera

