Smart spänning

kodnamnverityElizabeth Weins ”Kodnamn Verity” är ett utmärkt exempel på att man inte ska döma en bok utifrån de allra första kapitlen. Mitt första intryck av boken var att den kändes ytlig, pladdrig och ganska förvirrad, något som gjorde att jag hade svårt att komma in i den. Men när jag väl börjat läsa på allvar så ändrades min inställning till boken helt. Pladdrigheten fick sin förklaring och vad som verkade vara planlöshet var i själva verket en riktigt smart uppbyggd intrig.
”Kodnamn Verity” visade sig, helt tvärtemot mitt första intryck av boken, vara en oerhört spännande, smart och ganska grym roman. En riktigt bra läsning för den som bara har lite tålamod.

En brittisk kvinnlig dubbelagent tillfångatas i Frankrike av Gestapo. Genom att lova en skriftlig bekännelse där hon avslöjar alla militära hemligheter hon någonsin hört talas om köper hon sig lite tid. Hennes bekännelse berättar lika mycket om hennes fruktansvärda tillvara i Gestapos klor som om den händelse som format hennes liv; vänskapen med piloten Maddie. Det är en historia som berättas i sin egen takt, en pusselbit i taget. Och vad hon väljer att inte berätta är kanske det viktigaste av allt.

Jag gillar att vänskapen med Maddie är det nav vilket berättelsen kretsar kring. Kärnan i det hela. De historiska detaljerna kring kvinnlig militärtjänstgöring, franska motståndsrörelsen och utbildningen av krigspiloter är mycket intressanta, men det är de båda kvinnornas utveckling och lojalitet mot varandra som gör boken så bra.

Ibland kan det kännas som att en har läst om andra världskriget till leda, men jag tycker att Elizabeth Wein lyckas tillföra mycket nytt i sin roman. Ett nytt perspektiv, om en så vill. En historia som inte känns det minsta förutsägbar. En historia som berättas på sitt eget sätt. Bara det gör den väl värd läsningen.

Elizabeth Wein – Kodnamn Verity (Gilla böcker, 2013)

5 comments

  1. Det är därför det lönar sig att vara envis ibland. Det händer ju titt som tätt att böcker har lite långa inflygningsscener, men har man tur beror det på att det är en ”cunning plan”, som Baldrick skulle ha sagt. Och ja, fram för mer seriesöndagar. Tack vare dig har jag äntligen köpt första Sandmandelen. Ända sen jag såg att Gaiman hade skrivit om Sandman har jag försökt komma igång, men du har verkligen sålt in den hos mig och jag är glad för det : )

    1. Vissa böcker växer ju på en också, så att man gillar boken mer och mer efter avslutad läsning. Sånt är alltid fint.
      Åh, vad kul! Hoppas att du kommer att gilla Sandman då. :)

Kommentera

