Postapokalyps när den är som bäst

woolFör Jules är världen en silo. Hon är född i silon, tillbringar sina dagar med att laga generatorer och andra mekaniska föremål och när hon dör kommer hennes kropp att läggas i komposten för att bli näring till silons odlingar. Om hon inte väljer eller tvingas att lämna förstås. Det är något som det helst inte pratas om, att vissa personer begår brott så grova att de tvingas ut ur silon för att de i den ödsliga och dödliga landskap som omger det. Att vissa personer väljer att självmant väljer att lämna silon talas det ännu mindre om.
När Jules blir erbjuden tjänsten som silons sheriff blir det svårt för henne att inte tänka på de som valt att lämna, då hennes föregångare Holston hör till dem. Jules vet att det är farligt att snoka, farligt att ställa fel sorts frågor. Men när hon börjar nysta i Holstons död hittar hon svar på frågor hon aldrig ens funderat på att ställa, som vänder hela hennes liv upp och ner.

Hugh Howeys ”Wool” är ett fint exempel på när postapokalypsgenren är som allra bäst. Sträckläsningsframkallade spännande, men med en samhällskritisk udd. Att ”Wool” dessutom innehåller flera riktigt intressanta, nyanserade och i vissa fall oerhört badass kvinnliga karaktärer är väldigt välkommet. Särskilt om man har läst flera postapokalyptiska romaner som knappt innehåller en enda namngiven kvinnoroll över huvud taget.

Jag vill inte berätta för mycket om handlingen i ”Wool”. Jag får ju själv allergiska utslag och aggressiva utbrott av oförsiktiga spoilers, så jag tänker inte knysta om hur många lager berättelsen har eller spekulera i hur de andra två delarna av trilogin kan tänkas vara. Istället tänker jag uppmana er att läsa boken, i synnerhet om ni liksom jag fascineras av postapokalyptiska scenarion och vad som händer med mänskligt beteende i extrema situationer. Ni kommer inte att ångra er.

Hugh Howey – Wool (Arrow books, 2013)

19 comments

  1. Nä nu! Du också! Jag brukar ju bara bli negativ när böcker blir hajpade, men nu har tre av mina favoritbloggare (och vars litterära smak verkar sammanfalla ovanligt bra med min egen) höjt den här boken till skyarna på mindre än en vecka, så nu har jag inget val. Den ska anförskaffas snarast! :)

Kommentera

