Håller inte riktigt för hajpen

jellicoeMelina Marchettas ”Jellicoe Road” är en av de senaste åren allra mest hajpade ungdomsbok. Många har älskat boken, medan andra har avfärdat den som obegriplig. Själv sällade jag mig inte till något av dessa läger. Jag tyckte att boken var bra, men inte fantastisk. Och jag har en teori om varför.

Taylor Markham blev övergiven av sin mamma på 7-Eleven som barn. Nu är hon sjutton år och går på internatskolan Jellicoe School. I samma veva som hon blir vald att leda skolan i sin ständigt pågående strid mot townies och kadetter så försvinner Hannah, Taylors enda fasta punkt i livet, från skolan.
Hur ska Taylor klara sig utan henne? Och hur ska hon klara att leda skolan till seger mot de andra skolorna? Särskilt när kadetternas ledare inte bara visar sig vara oförskämd, utan dessutom alladeles för intresserad av just henne.
I sin jakt på ledtrådar angående Hannahs försvinnande så läser Taylor hennes kvarlämnade manuskript som handlar om hennes egen tid på skolan, för nästan tjugo år sen. Och hon börjar inse att det hänger ihop med hennes eget liv på något sätt. Det gäller bara för henne att hitta alla pusselbitar.

”Jellicoe Road” är uppbyggd ungefär som en deckare, trots att själva handlingen absolut inte är deckarliknande på något sätt. De två parallella historierna som målas upp och som gradvis korsas allt mer, antydningar och hemligheter och ledtrådar till sanningen dyker upp hela tiden. Upplägget gör boken spännande, men samtidigt blir den ett hinder för någon som jag som inte är särskilt förtjust i deckarformatet. Jag tycker att det är för uppenbart. Det är oerhört enkelt att lista ut hur allt hänger ihop (SPOILER: att två av karaktärerna inte namnges utan kallas The Hermit och The Brigadeur måste vara den mest osubtila hinten någonsin att de i själva verket är två andra namngivna karaktärer) och det stör mig att Taylor inte gör det. Jag tror att det är just det som gör att jag inte älskar boken. Den är välskriven och karaktärerna är intressanta, men intrigen känns liksom lite för konstruerad för min smak. För uppbyggd kring Det Stora Mysteriet.
Mot slutet tycker jag att boken blir bättre. Mörkare. Vi slipper läsa så mycket om det helt ointressanta ”kriget” mellan de olika skolorna och får läsa mer om saker som faktiskt betyder något på riktigt. Synd bara att det tog så många sidor att komma dit. Och synd med den onödigt melodramatiska vändningen på slutet.

Det är uppenbart att Melina Marchetta är en begåvad författare, även om jag inte föll handlöst för den här boken. Jag funderar på att försöka få tag på hennes urban fantasy-roman ”Finnikin of the Rock” som låter klart intressant. Någon som läst den?

Melina Marchetta – Jellicoe Road (HarperCollins, 2008)

7 comments

  1. Jag håller med! Slutet fick mig att gråta (jag var lite extra känslig), men jag var inte särskilt intresserad av bokens handling. Har inte läst Finnikin of the Rock.

    1. Det där kriget mellan de olika skolorna var verkligen helt ointressant. Men Sams historia fick mig att bli tårögd, så ja… boken blev verkligen mycket bättre framåt slutet.

  2. Jag hoppas att jag kommer att sålla mig till de som hyllar boken. Den har stått väldigt länge i bokhyllan nu så snart borde det vara dags att ge den en chans.

  3. Nu var det ett tag sen jag läste, men jag minns att jag aldrig sveptes med på det sättet jag hoppades och förväntade mig. Delvis tror jag att det beror på att jag, möjligen med åldern, har blivit för kritisk och har för höga krav. Jag älskade inte heller boken, även om jag verkligen gillade dåtidshistorien. Jag hade också svårt att tro på storyn som helhet (och det ska inte vara svårt för en fanatisk fantastikläsare). Det fanns lite för många ”men varför fattar hen inte …” och ”varför gör de inte så …”.

    1. Jag sveptes inte heller med. Inte på det där sättet som jag gjorde när det t.ex gällde Graceling. Och jag tänkte också ”varför gör de inte så” lite för många gånger och det störde läsningen.

Kommentera

