Skräckhöst

IMG_20130818_141543
Nu börjar det dra ihop sig för terminsstart, vilket för min del innebär början på en termin fylld av gotisk skräcklitteratur.
Jag har förberett genom att låna hem en hög böcker från jobbet (Pål Eggerts första fanns tyvärr inte, så jag får ställa mig i kö på det enda (!) exet som finns hos SSB istället). Dessutom fick jag äntligen en god ursäkt att faktiskt ta och köpa Mattias Fyhrs ”De mörka labyrinterna”, en bok jag länge suktat efter men alltid tidigare prioriterat bort då jag kunnat låna den på biblioteket.

IMG_20130821_122959

Senare under terminen är det dags för mig att ta tag i den litteraturförmedlingskurs jag aldrig slutförde förra året. Jag funderar på att köra skräcktema även där (om den lärare vars gymnasieklass jag ska utsätta för mitt bokprat tycker att det är en bra idé förstås). Hösten är ju faktiskt den ultimata skräckläsningsårstiden, så varför inte köra på temat fullt ut?

12 comments

  1. Det ska bli spännande att se vad du tycker om kursen. (: Jag kan ju säga redan nu att det inte är en felskrivning om ni har en tio sidors slutuppgift där minst 35 referenser ska in, så du vet det från början… (; (: Jag var en av dem som ju tyckte om den här kursen när jag läste den för fyra år sedan på HLK.

    1. Jag har inte sett några specifikationer om slutuppgiften än, men hoppas att den är tio sidor! Mycket lättare att skriva en bra analys på tio sidor än på en och en halv … :)

      1. Eller hur? Jag har ju läst från Linnéuniversitet nu och har fått anstränga mig något kompiöst för att inte tappa modet med den lilla sidmängd de efterfrågat varje gång… Jag gillar större sidmängd för min analys blir som bäst då… (: (men visst går det mesta ändå)

          1. Om inte annat så får man lära sig den svåra konsten att vara kortfattad! ;)
            Men jag tycker ofta att jag lär mig mer när jag får skriva längre uppgifter. Annars har det en tendens att bli så ytligt, för att man försöker pressa in så många referenser som möjligt på bekostnad av analysen.

  2. 35 referenser, det är inte det enklaste att hitta alla gånger. Saken är ju den att det ska ju vara referenser som är godkända också. När man skriver om vissa genres är det inte lika lätt att hitta vettiga källor. Jag tänker på att jag önskar att det hade kommit någon som pratade sig varm om sin favoritgenre när man gick i gymnasiet (hrm, ett tag sen), bäst vore det ju om de höll sig de viktigaste såklart, dvs sci-fi, skräck och fantasy ; P

    1. Man får ju välja egna referenser också, så länge de faller inom ämnets ramar. Och med tanke på att man får använda bl.a rollspel och serier så lär ämnets ramar vara ganska generösa. :) Jag började genast fundera på om det skulle vara möjligt att klämma in referenser till något spel t.ex.
      Det känns som att det är mycket lättare att vara ung och älska fantasy, skräck och SF idag. Bara om man ser på hur mycket fantasyböcker det finns för unga på biblioteken så är det en enorm skillnad!

  3. Läste den här kursen under förra hösten och den var kul, många äldre och för mig helt okända texter i det kurskompendium som man fick köpa. Ser att boktitlarna verkar vara desamma också:) Fjärilen från Tibet var en av böckerna som verkligen stack ut vill jag minnas. Tentan ja, det var lite knivigt det där med referenserna men det gick vägen så du kommer att fixa det här galant:)

    1. Jag gillar att man delvis får välja själv vilka böcker man vill läsa. Jag har läst ganska mycket på listorna redan, så jag tänkte försöka välja sånt som jag faktiskt inte har hunnit läsa ännu. Fjärilen från Tibet är ett utmärkt exempel på en sån bok. :)

Kommentera

