Författarintervju med Boel Bermann

Det är alltid roligt när det dyker upp en ny spännande svensk debutant. Extra roligt blir det när debutanten dessutom råkar vara ens vän.
I höst debuterar Boel Bermann på Kalla Kulor förlag med dystopin ”Den nya människan”, en bok som jag fick förhandsläsa för några månader sen. En roman som handlar om vad som händer med en värld där alla barn som föds är väldigt, väldigt annorlunda. Precis som alla bra dystopier är det en bok som säger mycket om vår samtid och om hur lite som egentligen krävs innan hela samhället balanserar på ruinens brant. Och det är en bok som jag misstänker att det kommer pratas en hel del om i höst.

BoelBermann_MG_0300

Hej Boel Bermann!
Du debuterar med ”Den nya människan” om bara några veckor. Berätta lite om boken!

Den nya människan handlar om mänsklighetens undergång. I en nära framtid är alla barn som föds inte som vanliga barn. De är tysta, leker inte och visar inga känslor. Min huvudperson Rakel känner ett obehag inför barnen, men försöker att inte bry sig om vad som händer. Tills en dag då ett vanligt barn attackeras och hon i panik dödar ett av de nya barnen …

Hur kom det sig att du skrev just en dystopi?
Jag har alltid älskat dystopier för att de är precis i gränslandet mellan den gråa vardagen och den nattsvarta undergången. Till skillnad från post-apokalypser där undergången redan slagit till är det spännande att se tiden innan världen går under. När samhället fortfarande kämpar för att klamra sig fast vid vardagen och fortsätta leva sina liv som att inget har hänt.

Har du några favoritdystopier som du verkligen vill rekommendera?
Alla Margaret Atwoods dystopier tycker jag är magnifika, men sen vill jag slå ett slag för de svenska dystopierna Enhet av Ninni Holmqvist och Staden utan kvinnor av Madeleine Hessereus. Även Hungerspelen tycker jag är riktigt bra, när jag läste trilogin fick den mig att önska att jag hade varit tonåring för att den antagligen skulle ha förändrat mitt liv :)

De nya barn som figurerar i din bok är väldigt annorlunda – och väldigt mycket läskigare – jämfört med hur barn brukar vara. Vad inspirerade dig att skriva om dem? Och vad tror du att det är som gör att barn är så tacksamma att ha med i skräcksammanhang?
Folk brukar ju säga att barnen är vår framtid. Om det slutar födas barn eller om barnen är ruskigt obehagliga förändras vår framtid. Jag tror att barn kan vara så skrämmande för att alla vet hur barn är och vi förknippar barn med något väldigt fint, naivt och oskuldsfullt. Då krävs det väldigt små medel för att få barnen att kännas främmande.

Du är ju en skräckfantast av stora mått som bl.a har skrivit flera skräcknoveller på fruktan.se. Finns det något som verkligen skrämmer dig?
Att läsa nyheterna, får jag säga det? Förlåt, men det är faktiskt sant. Jag kan verkligen bli mörkrädd av nyheter, när vi människor behandlar varandra omänskligt och när vi börjar dela upp oss själva i ”vi och dem”. Sådant skrämmer mig enormt.

28:e augusti debuterar Boel Bermann med romanen ”Den nya människan” på Kalla Kulor Förlag.

Läs mer:
Hemsida: www.boelbermann.se
Twitter: http://twitter.com/boelbermann
Facebook: www.facebook.com/boelbermannauthor

8 comments

  1. Spännande att få veta lite mer. Läste ut Den nya människan för bara några dagar sedan och jag hoppas att Boel kommer att skriva fler dystopier.

  2. Alltid spännande att få läsa författarintervjuer : ) Och jag fick lov att le när hon svarade på vad som skrämmer henne själv, jag känner precis likadant. Folk kan ju undra om man inte skrämmer upp sig själv när man läser mycket skräck eller om mänskligt mörker, det beror ju på hur man läser en bok. Vetskapen där är iaf att någon har skapat en fiktiv värld, men nyheterna jag säger bara det! Egentligen tror jag att om man lät någon som levde på säg 1500-talet se på våra nyheter att de skulle anse vår nutid vara en fasansfull dystopi.

  3. 1500-talet? Pest i London där 20 000 dog, franskt religionskrig, ett 25 år långt krig mellan Sverige och Ryssland osv. Ingen lag mot våldtäkt inom äktenskap. Allmänn skola instiftades under sent 1500-tal men då gällde det att plugga katekesen. Kanske lite talande att Machiavelli skrev sin bok om hur politik egentligen går till under 1500-talet. Jag får mycket inspiration till det jag skriver utifrån just nyheter och vår egen tid. I Borde vara död skriver jag t ex bl a utifrån artiklar jag läst om hur tjejer på rymmen luras och utnyttjas, hur vårt svenska företag Skanska beter sig i Amazonas och annat. Att det sedan är en roman om hemlöshet, drogmissbruk, uppväxt inom sekter och liknande gör det knappast till någon mysig läsning. Men jag tror att någon från 1500-talet hade kunnat skriva något minst lika hemskt.

    1. Tja du Pål, allt är väl en fråga om perspektiv :) Världen är nog egentligen varken bättre eller sämre under någon tid, annorlunda ja, hemsk på olika sätt ja. Fast på något vis tror jag att man som människa fungerar lite så att man känner ”better the Devil you know”, sin egen tids fasor är en sak men osäkerheten inför fasor i en framtid kan ibland vara mer skrämmande. Missförstå mig inte, som kvinna i Sverige i dag vill jag knappast fara tillbaka till en tid där vi kvinnor knappt räknas som riktigt fullvärdiga människor. Dock är ju det bara att gå till Gamla Testamentet så får vi bevis för att mord, blodsoffer och andra ”trevligheter” länge har varit berättares nöjen.

  4. ”Fast på något vis tror jag att man som människa fungerar lite så att man känner ”better the Devil you know”, sin egen tids fasor är en sak men osäkerheten inför fasor i en framtid kan ibland vara mer skrämmande.” Absolut. Så funkar vi nog allihop i någon mån. Även om exempelvis krig lär har minskat sedan medeltiden spelar det inte så stor roll för dem som faktiskt drabbas av det även i vår tid….

Kommentera

