Väsen

I vanlig ordning har jag tänkt läsa en extrakurs till hösten. I år var det ovanligt svårt att välja, dels eftersom jag känner att jag bara hinner med en enda kurs och dels för att jag tvingades välja mellan nytta och nöje (dvs en kurs som verkar grymt rolig och en som jag tror att jag kommer ha stor användning av i jobbet).
Till slut blev det nöje som fick gå segrande ut striden. Vilket innebär att jag ska läsa distanskursen ”Varulvar, vampyrer och väsen – Skräck i litteratur och andra media från antiken till idag” med Mattias Fyhr som kursansvarig. Jag är mycket peppad!
Detta innebär förstås att jag kommer att skriva lite extra mycket om skräck och monster i bloggen under hösten. Vilket i och för sig är vad jag brukar göra ungefär varje höst, så ingen som brukar besöka bloggen lär bli särskilt förvånad …

16 comments

  1. Åh, det här ser jag fram emot :) Ska bli jäkligt intressant att få uppdateringar om den här kursen. Är litteraturlistan klar/släppt? Mattias Fyrh, huh, då får ni en dedikerad kursansvarig tror jag. Han verkar väldigt insatt i gotiska inriktningar iaf. (Föreslå att de ska ha en litt.kurs i post-apo genren.)

  2. Jag har läst kursen för flera år sedan och tyckte mycket om den. Förutom att fördjupa sig i gotiska texter från olika tidsepoker handlar det också om olika faktorer bakom skräck och rädsla: varför blir vi rädda? Varför gillar en del skräck och andra inte? Och vad är det egentligen som skrämmer oss? Dessa delar tyckte jag var väldigt intressanta (vet inte om det är samma upplägg nu). Hur som helst så tror jag att du kommer gilla kursen :)

    1. Kul att du gillade kursen! Det är ju alltid intressant när man får gå in mer på djupet, analysera mer än bara texten i sig. Särskilt i en sån här kurs där man inte bara tar upp litteratur utan även bildkonst, rollspel, musik osv. Vad jag minns av ”De mörka labyrinterna” så är Fyhr väldigt bra på att skriva om många olika slags kulturformer också, så jag ser verkligen fram emot spännande diskussioner under kursens gång.

  3. Vad kul det låter att läsa en kurs bara för att man tycker ämnet är intressant! Det skulle jag vilja göra också framöver. Det finns ju så många intressanta kurser.

    1. Jag går en utbildning där jag inte får välja särskilt mycket, så när det gäller extrakurserna så prioriterar jag främst det jag tycker är roligt. Det blir faktiskt lättare att läsa tråkig statistik när man också läser lite rolig skräcklitteratur vid sidan av.

  4. Åhå! (: Jag var en av dem som läste kursen när den var purfärsk på Högskolan i Jönköping. I enjoyed it – hoppas du gör det också! :D

  5. Ha ha, min gamla roman ”Ars moriendi – konsten att dö” ligger tydligen kvar på litt-listan, där ser man. Du får en kul kurs och Mattias får en trevlig elev :-)

Kommentera

