I fablernas värld

intevaldaJag lånade hem Maria Turtschaninoffs debutbok ”De ännu inte valda” på impuls från jobbet för några veckor sen. Jag har insett att jag har en gigantisk kunskapslucka när det gäller just barnböcker, och vad passar bättre att fylla luckan med än en författare som jag redan är bekant med?

”De ännu inte valda” handlar om styvsyskonen Emmi och Martin som har svårt att komma överens. Emmi är arg på Martin för det mesta och önskar att han bara kunde försvinna för gott. En kväll upptäcker de båda en mystisk varelse som bryter sig in i Emmis excentriska fasters hus. När de försöker stoppa varelsen dras de båda med till hennes värld, en värld som styrs av muserna och som befolkas av allehanda märkliga sagofigurer. Dessa figurer är De Ännu Inte Valda, de figurer som ännu inte valts ut att få ta plats i en bok. För vissa av figurerna börjar väntan bli väl lång, och de planerar ett uppror mot musernas styre.

Det här är en bok som jag hade slukat med hull och hår om jag hade tillhört den tilltänkta målgruppen. Spännande, lite lagom läskigt och ganska så ordentligt litteraturnördigt. Jag gillar att den komplicerade relationen mellan de två styvsyskonen få ta så stor plats och vara så central för historien.

”De ännu inte valda” känns som en bok jag garanterat kommer att rekommendera till fantasysugna barn. I synnerhet de som kanske inte riktigt är mogna att ge sig i kast med de allra tjockaste fantasytegelstenarna ännu, utan behöver något lite mer lättläst att mjukstarta med.

Maria Turtschaninoff – De ännu inte valda (Söderströms, 2007)

One comment

Kommentera

