Mörkrets hastighet

speedofdarkElizabeth Moons ”The Speed of Dark” har legat oläst länge i min hylla. Jag vet inte riktigt varför jag inbillat mig att den skulle kännas tung eller svår att läsa, för det stämde ju inte alls. Däremot är det en mycket bra roman som jag är glad över att jag äntligen kommit för mig att läsa.

”The Speed of Dark” utspelar sig i en nära framtid som ser ungefär ut som vår samtid. Vissa teknologiska framsteg har gjorts, särskilt när det gäller genterapi hos ofödda barn. Om Lou Arrendale, vår protagonist, fötts bara några år senare hade han inte varit autistisk. Men han är inte bitter. Han har sitt jobb, sina rutiner, sitt fritidsintresse och sina arbetskamrater som alla har samma diagnos. Och hur skulle han kunna veta hur det skulle vara att inte vara autistisk? Vem skulle han vara?
När företaget han jobbar för erbjuder hans lilla arbetsgrupp att prova på en experimentell behandling som skulle kunna ”bota” deras autism så hamnar Lou i en identitetskris. Hur ska han kunna veta vilket val som är det rätta? Hur ska han kunna veta vad han ger upp och vad han kan vinna?

Elizabeth Moon har själv en son som är autistisk. Det märks att hon är insatt i aktuell forskning och att ämnet ligger henne nära om hjärtat. Det märks också i hur hon beskriver Lou Arrendale, eller snarare hur hon låter Lou Arrendale beskriva sig själv.
”The Speed of Dark” är en fascinerande läsning. Den har ett ganska långsamt tempo, trots att det som händer i boken i livsavgörande för fler än bara Lou.

”The Speed of Dark” är en SF-roman med mycket sparsamma SF-inslag. Den handlar om identitet, om kognition och perception. Och den har ett slut som känns som ett hugg rakt i hjärtat, sådär som man önskar att fler slut kändes. Läs!

Elizabeth Moon – The Speed of Dark (Del Rey, 2003)

3 comments

  1. Låter helt som en bok för mig. Autism, sf och omöjliga val. Jag kan förstå att Moon förlagt sin framtid till en som känns nära förestående med tanke på genforskningen som pågår. (Övertro, och en smula farligt i mina ögon.) Alltid bra att bli positivt överraskad dock när man dragit sig för att läsa någon bok.

Kommentera

