Fredag hela veckan

restenEfter en ganska misslyckad fest en freagskväll sätter sig Sam Kingston i en bil tillsammans med sina tre bästa vänner, krockar och dör. Men morgonen därpå vaknar hon i sin egen säng som om inget hänt. Sam tvingas återuppleva samma dag om och om igen. Den sista dagen i hennes liv visar sig även vara den viktigaste, på många olika sätt.

Lauren Olivers ”Slutet får du ta reda på själv” är ungdomsboksversionen av ”Groundhog Day”, filmen från 1993 där Bill Murray tvingas genomlida samma eländiga dag om och om igen. Till Olivers försvar så låter hon Sam lampshadea likheterna med filmen, men det ändrar inte på det faktum att boken inte alls når upp till filmens storhet.
För det första så tar den första dagen (eller snarare den första versionen av dagen) alldeles för lång tid att återberätta. Mängder av detaljer och menlösa dialoger måste kämpas igenom innan vi äntligen kommer till det första dödsögonblicket. De följande dagarna är också till stor del alldeles för lika den första. Samma dialoger, samma händelser som upprepas. Det enda som ändras är Sams inre monolog. Och för att vara ärlig så är hennes tankar inte särskilt intressanta. Populär tjej med douchig pojkvän som innerst inne är osäker och som egentligen gillar sin lite nördiga före detta killkompis och BLA BLA BLA. Det är inget du inte har läst förut.
Förutsägbarheten är det jag har svårast för när det gäller den här boken. Till och med den dag när Sam helt släpper alla spärrar och gör saker som hon själv verkar tycka är oerhört chockerande är hon förutsägbar.

Jag kan tänka mig att den här boken kan vara intressant för tonåringar som är fullkomligt fascinerade av popularitet och amerikanska high school-klichéer. För en gothtant som yours truly är den faktiskt ganska tråkig. Dessutom är den minst hundra sidor för lång för sitt ganska tunna innehåll.

Och vad är egentligen grejen med den svenska titeln? Originaltiteln lyderr ”Before I fall”, vilket känns som en helt rimlig titel. Jag kan verkligen inte förstå varför man inte valde att kalla boken ”Innan jag dog” eller något liknande, som faktiskt hade känts lite lockande att läsa.

Lauren Oliver – Resten får du ta reda på själv (Månpocket, 2013)

7 comments

  1. Jag håller med dig, boken är seg och utdragen. ”Inte en dag till!” Men jag läser på bloggen att jag tyckte om slutet. Fast jag minns det inte längre…

    1. Det är ju en intressant grundidé, men den höll ju verkligen inte hela vägen. Jag tyckte att slutet var helt okej. Mycket bättre än jag förväntat mig! Men jag ska nog inte skriva mer om det här så att jag inte spoilar …

  2. Angående titeln: Går det inte lite mode just nu inom ungdomsgenren med boktitlar som är meningslånga? Typ ”Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag” och ”Du kanske inte vet det, men Döden spelar faktiskt inte handboll”.

  3. Kom på fler!

    Det är så logiskt alla fattar utom du
    En sån där vidrig bok där mamman dör
    Min pappa är snäll och min mamma är utlänning

    Det borde utlysas en tävling om längsta boktitel :) Ett marknadsföringssätt som för övrigt fungerar rysligt bra på mig – jag blir jättesugen på att läsa alla böcker! ^_^

Kommentera

