Med blod ska du väckas

attdeitidNågot är inte som de ska i de bergslagska skogarna. Unga Hilda blir med barn utan att ha varit med någon man och när hon flyr hemmet hamnar hon i klorna hos ett tvillingpar som verkar ha en egen agenda. Johanna blir änka och brottas med det dåliga samvete hon känner då hon drömmer om poeten och dagdrivaren Georg. Gamla Sofia, vars mor var en klok gumma, gör sitt bästa för att hand om både Hilda och Johanna. Men hon kan inte skydda dem mot mardrömmarna som hemsöker dem om nätterna eller mot det monster som sägs stryka runt i trakten. Och inte heller mot influenser från det nyinflyttade predikantpar som skapar oro i bygden med sitt prat om ondska och synd.

Frida Arwen Rosesunds roman ”Att de i tid må väckas” är en historisk skräckberättelse förankrad i svensk folktro. Den handlar om utsatthet och våld och om ondska som inte alltid tar den gestalt som vi förväntar oss.
För två år sen läste jag Frida Edmans (som författaren hette då) ”Förvriden”. En skräckroman med potential, tyckte jag då, där jag särskilt gillade hur svenska oknytt och mörka skogar fick ta plats.

I ”Att de i tid må väckas” är det tydligt hur mycket författaren utvecklats på några år. Språket känns mycket säkrare, liksom gestaltningen av karaktärerna. Samspelet mellan de två berättarrösterna, Hilda och Johanna, är väl genomfört och ger berättelsen en bra struktur. Jag gillar hur berättelsen utspelar sig under en tydligt angiven tidsperiod – tidigt 1940-tal – men ändå på något vis känns tidlös. Som att den moderna tiden vägrat göra sitt inträde i de mörkaste delarna av skogen.

Skräckinslagen är välskrivna, inte minst Hildas mardrömsaktiga tid hos tvillingarna i skogen. Och precis som alla de bästa skräckromanerna så finns här ingen enkel bild av ondskan, eller monstren som lurar i mörkret. Det finns inga enkla svar. Och inte heller några lyckliga slut.

”Att de i tid må väckas” är en imponerande roman. Välskriven, läskig och komplex. Utmärkt läsning för den som är sugen på svensk skräck av hög kvalitet!

Frida Arwen Rosesund – Att de i tid må väckas (Mörkersdottir förlag, 2013)

6 comments

  1. Jag har den här nedladdad på mobilen, men det har inte blivit av att jag läst den. Efter din recension skall jag dock se till att ge den en chans. Kul med svensk bra skräck, sådant blir jag alltid nyfiken på. :)

  2. Men gud, du har ju en massa recensioner jag inte alls sett – jag måste ha markerat din blogg som läst på Bloglovin av misstag nån gång. …Vad kul :) Låter som en intressant bok, ska föreslå att mitt bibliotek köper in den ^_^

Kommentera

