Jag behövde ord

lycklignormal”Varför vara lycklig när du kan vara normal?” är namnet på Jeanette Wintersons självbiografi. Det handlar om hennes uppväxt hos en emotionellt otillgänglig adoptivmor, som lät sin dotter sitta och vänta ute på trappen hela nätterna eller låste in henne i kolkällaren. Som läste hennes brev och dagböcker. Som inte kunde acceptera sin dotters homosexualitet utan försökte fördriva den med hjälp av exorcism. Men det handlar också om språk, om hur den unga Jeanette fann biblioteket och böckerna och orden. Om hur hon kämpade sig till en utbildning. Och om hur svårt det är, trots utbildning och författarframgångar, att lämna det förflutna bakom sig.

”Ett svårt liv kräver ett svårt språk – och det är det som poesin ger oss. Det är det som litteraturen ger oss – ett språk som är kraftfullt nog för att säga som det är.”

”Varför vara lycklig…?” är en tung bok om ett utsatt barn och en kvinna som aldrig borde ha blivit mor. Men det handlar också om identitet, om att kunna förstå sig själv och förlåta sina egna brister. Om hur vi påverkas av vår uppväxt långt upp i vuxen ålder.

Det hänvisas mycket till Wintersons stora litterära genombrott ”Det finns annan frukt än apelsiner” i boken. Även den boken var baserad på Wintersons uppväxt, även om den inte var helt självbiografisk. Själv kände jag att jag kanske borde ha läst om ”Apelsiner” inför läsningen av den här boken, för jag insåg snart att jag inte mindes särskilt mycket alls av boken. Vilket är lite synd, för jag misstänker att de båda böckerna tjänar på att läsas ihop.

”Jag behövde ord eftersom olyckliga familjer är sammansvurna i sin tystnad. Den som bryter tystnaden blir aldrig förlåten. Han eller hon blir tvungen att lära sig förlåta sig själv.”

Som alltid i Wintersons böcker är språket fantastiskt. Även i översättning. Hon skriver i boken om hur böckerna blev hennes hem under alla de år hon inte hade något eget hem, och det märks. Hon äger orden. Och hon låter oss kliva över tröskeln, komma in och dela dem med henne. Det är en ynnest som ingen av oss borde tacka nej till.

Jeanette Winterson – Varför vara lycklig när du kan vara normal? (Bonnier pocket, 2013)

13 comments

  1. Jag såg när hon pratade om denna i ”Babel”. Jag bestämde då att jag nog behöver lite tid på mig att våga läsa den…

  2. Vilken fin recension du har skrivit! Jag har bara läst en bok av Winterson (”Passion”), men är väldigt nyfiken på att läsa fler. Det är förresten så hemskt att homosexualitet anses som någon fult, skamligt och ont av en del människor. Kärlek är ju kärlek, oavsett vad partnern har mellan benen.

    1. Tack! Jag har också läst Passionen och tyckte mycket om den. Tänker alltid att jag ska läsa mer av Winterson, men av någon anledning så blir det liksom inte av.

  3. En av de bästa självbios jag någonsin läst. Bara titeln är ju fantastisk. Jag förundrades över hur overklig hennes uppväxt kändes, som en ond saga.

  4. Tycker de intressanta med boken är att den liksom hennes andra böcker är väldigt välskrivna..många biografier kan vara lite torra, men denna däremot flyter verkligen på. Hon behåller sitt sätt att skriva så som hon skriver romaner etc. och man vill läsa vidare..

Kommentera

