Magiska Prag: Daughter of Smoke and Bone

daughterofsmokeFörsta boken i mitt lilla sommartema Magiska Prag är utläst. Och vilket bra val av första bok jag gjorde! Laini Taylors ”Daughter of Smoke and Bone” är en mycket spännande urban fantasy som är proppfull av stämningsfulla beskrivningar av fantastiska Prag-miljöer.

Karou är en ung konststudent, som lever med en fot i den vardagliga världen och en fot i en magisk värld där önskningar inte bara kan besannas utan även kan köpas och säljas. Karous koboltblå hår, som inte är färgat, är ett resultat av en sådan önskning. Det är hennes fosterfar Brimstone som handlar med önskningarna. Han är en chimär, en blandning av djur och människa, och han är den enda familj Karou har. När hon blir indragen i det uråldriga krig som pågår medan chimärerna och änglarna så borde det vara enkelt för Karou att veta vem hon kan lita på. Om det bara inte vore för ängeln Akiva som inte tycks kunna lämna henne ifred …

”Daughter of Smoke and Bone” är en urban fantasy-YA som känns både genomtänkt och fantasifull. Här finns inga trötta triangeldraman eller romancevampyrer (även om den stalkande ängeln känns ganska vampyrlik med sin överjordiska skönhet och ja, sitt stalkande). Jag blev särskilt förtjust i hur Taylor beskriver magins möjligheter och begränsningar. Som Brimstones önskningar, som byts mot olika slags tänder. Djurtänder mot mindre önskningar, människotänder mot större. Och för de allra mest kraftfulla önskningar finns det bara ett pris: att dra ut sina egna tänder. Är det verkligen ett pris som är värt att betala?

Ett av mina skäl till att läsa boken var ju magiska Prag-miljöer och på den fronten blev jag verkligen inte besviken. Att läsa boken gjorde mig ännu mer sugen på att besöka staden, vilket är ett mycket gott betyg.

Jag vill inte avslöja för mycket om bokens handling, men jag kan nämna att det kommer en ganska stor twist mot slutet av boken. En twist som jag tyckte var väldigt intressant, om än inte helt oväntad. Den gjorde mig dessutom mycket sugen på att snarast sätta tänderna i nästa del i trilogin, ”Days of Blood and Starlight”. Den avslutande delen ska enligt ryktet komma ut någon gång nästa år.

Laini Taylor – Daughter of Smoke and Bone (Little Brown, 2012)

12 comments

  1. Blir allt lite nyfiken på den här, urban fantasy är ju dessutom mycket charmigt! Och till Prag gick min och Mr Bokbabbels första gemensamma resa :) Just nu läser jag faktiskt (vid sidan om tusen andra böcker) riktigt episk fantasy, ”The Name of the Wind” av Patruck Rothfuss.

    1. Jag gillar verkligen urban fantasy, men jag överdoserar ibland med resultatet att jag blir SJUKT trött på vampyrer. Den här var dock såpass bra att jag till och med lyckades sälja in den till min man som håller på och läser den just nu. :)
      Åh, vad fint att Prag var er första gemensamma resa! Då kan jag verkligen rekommendera boken!

  2. Ser så fram emot att få läsa den här, och nu blev jag desto mer sugen :)
    Om allt vill sig väl och posten funkar så dimper ett bokpaket ner i morgon innehållandes just denna.
    Vad jag kan komma på å har jag nog inte läst någon bok som utspelar sig i Prag, har mest blivit London på sista tiden. Kanske dax se sig om efter andra favoritstäder…

    1. Jag är mycket sugen på att beställa hem nästa del. Enda problemet är att jag vill ha alla delar i samma format, och tvåan verkar inte komma ut i det formatet förrän nästa år. Kanske får vika mig och köpa den inbundna istället …

      1. åhhh, visst är det jobbigt när man vill ha böckerna i samma format och så måste man vänta eller köpa en annan variant.
        förstår ditt dilemma helt och fullt.

Kommentera

