Där världen heter järnväg

railseaRailsea består av ett gigantiskt hav av överlappande järnvägar, med enstaka stadsstater utspridda som öar här och där. Livet på järnvägen är både liv och död. Inte minst för Sham, som tagit tjänst som doktorsassistent på mullvadsfångaren Medes. Hans kapten är på jakt efter en särskilt moldywarpe, en enorm och särskilt listig mullvad. Men jakten leder dem till ett övergivet tåg, där Sham finner ett gammalt kameraminneskort som visar något han vet är omöjligt: slutet på järnvägshavet. Vad finns egentligen där järnvägen börjar – eller slutar?

China Miévilles ”Railsea” känns som en återgång till författarens särskilda nisch inom new weird, efter två böcker som brutit av mot den (SF och urban fantasy). Railsea är inte Bas-Lag, men känns som att de skulle kunna existera i samma universum. Den där blandningen mellan industrialism och fantastik, steampunk och kryptozoologi. Här även kryddat med postapokalyps, westernkänsla och klassisk äventyrsroman.
Miéville är oerhört skicklig på att måla upp intressanta miljöer, och de i ”Railsea” hör till de mest intressanta hittills. Det må låta absurt med en värld där havet inte är uppbyggt av vatten, utan av ändlösa jordvidder där monster tunnlar fram, men det fungerar perfekt.

”Railsea” innehåller en hel del referenser till Herman Melvilles klassiker ”Moby Dick”. Det känns dock inte som någon nödvändighet att ha läst boken, det räcker långt att bara känna till handlingen i stora drag för att kunna uppskatta de metalitterära inslagen.
Själva storyn är i allmänhet inte lika stark som världsbygget. Jag har inget emot hur det slutar, det är vägen dit som ibland inte riktigt känns helt klockren. Men jag antar att det inte vore en lek med äventyrsromangenren om boken inte innehöll ett antal typiska äventyrssituationer och en massa hattande hit och dit.

När jag och In Another Library diskuterade boken på Twitter för ett tag sen så kom vi fram till att någon borde göra film, tv-serie eller spel av den. De här miljöerna förtjänar att visualiseras! Läs för övrigt Annas recension av boken också. Den är väldigt bra.

China Miéville – Railsea (Pan books, 2013)

5 comments

  1. Den låter intressant! Jag gillar när China Miéville pusslar ihop en värld och dess invånare och regler. Fast eftersom jag tyckte att Iron Councils äventyrsresa var litet tråkig känner jag mig också litet varnad av dig ang. handlingen. Nåväl, ett jordhav fullt av monster lockar tillräckligt mycket! Men först skall jag läsa Embassytown som ligger hemma. Tack för inspirationen!

    1. Jag gillar också Miévilles världsbyggen, nästan mer än jag gillar storyn i hans böcker. Iron Council har jag faktiskt inte läst ännu, av just de skäl du nämner. Men det lär bli av någon gång när jag känner suget efter Miévillska världar alltför starkt. ;)

  2. Såg att Railsea vann Locus award under kategorin YA. Kul!
    Måste erkänna att jag aldrig kommit mig för att läsa Miévilles (lite skämmigt). Kanske borde göra ett försök och åtgärda detta.

    1. Undrar hur många priser bäste herr Miéville har vunnit vid det här laget …?
      Det tycker jag att du ska göra! Jag tror att Perdido Street Station är en bra bok att börja med. Men Railsea kan nog också fungera.

Kommentera

