Bokstävlarna presenterar: SF-sommar

IMG_20130613_162130

Jag avslöjade tidigare här i bloggen att jag har två läsprojekt inplanerade den här sommaren. Det mindre projektet Magiska Prag skrev jag om i bloggen förra veckan. Jag har redan hunnit läsa första boken som ingår i det temat och tänkte därför att det är hög tid att presentera mitt andra tilltänkta sommarläsningsprojekt.

Tanken är att sommaren 2013 ska vara en SF-sommar.
Inte för att jag läser någon sommarkurs på temat (I wish!), utan för att jag under det senaste året eller så lyckats samla på mig en hel hög intressanta SF-böcker som inte blivit lästa (se bildbevis ovan). Tanken är, som vanligt när jag ger mig på ett större läsprojekt, att det inte bara ska handla om böcker utan även om filmer, tv-serier, spel och annat SF-relaterat. Chansen är exempelvis mycket stor att det dyker upp ett inlägg om Guillermo del Toros kommande superrobotfightingfilm ”Pacific Rim” senare i sommar, när jag fått chansen att se den på bio. Kanske är det även hög tid att jag skriver det där inlägget om Doctor Who som jag tänkt göra ungefär hur länge som helst. Ett inlägg om ”Liftarens guide till galaxen” känns som att det borde vara obligatoriskt att ha med.

Oavsett om ni gillar SF eller ej så hoppas jag att ni kommer att gilla SF-sommaren här i bloggen. Om inte annat så kanske ni kan få några tips på filmer eller tv-serier att se!

19 comments

  1. men … ärhm … alltså. jag saknar nån liten titel där …?:) men dan simmons är jag mkt nyfis på. älskade Song of Kali och Drood men tyckte att Th hollow man var sådär.

    1. Book of the New Sun ingår i temat, jag lovar! :) Jag har bara inte hunnit få hem själva boken ännu …
      Jag är också mycket nyfiken på Simmons. Jag älskade Drood och The Terror, men tyckte att hans vampyrroman Children of the Night var rätt så medioker, Han verkar vara en ganska ojämn författare.

  2. Haha, jag som precis hade en diskussion med mammas pojkvän om huruvida det ens är MÖJLIGT att läsa science fiction på sommaren. (Han var inte lika övertygad som jag om att det var fel årstid för det.)

    1. Varför fel årstid? Jag brukar iofs mest läsa fantasy om somrarna, men jag är övertygad om att det går lika bra med SF. Så länge jag slipper störtfloden av sommardeckare så …

      1. Sommaren känns bara så väldigt långt bort från kalla rymden. När jag tänker sf ser jag mig själv uppkrupen under en filt och gråkall höst utanför. …Deckare får mig å andra sidan BÅDE att tänka på gråkall höst och heta sommardagar i hängmattan – kanske därför de är så populära?

        1. Jag som avskyr heta dagar, det kanske är därför jag tänker att SF passar perfekt på sommaren? För att jag längtar efter kalla rymden när det är alltför varmt här.
          Skräck är min bästa höstläsning. Fast det är iofs inte så dumt att läsa skräck under kvava sommarnätter.

          1. Vill minnas att jag läste Pet Sematary på sommaren… grymt obehagligt var det hur som helst. (Illa när man måste googla en sån titel för att se om man stavat ”rätt”.)

    1. Med tanke på hur många gånger jag har läst de där böckerna så är det faktiskt rätt konstigt att jag inte har skrivit ett inlägg om dem ännu. Måste bli ändring på det!

  3. Jag tycker det är ett passande sommartema och håller verkligen med om att den kalla rymden är en bra motvikt till sommarvärmen! :D För egen del blir det sällan av att jag läser SF, men jag älskar det verkligen när det gäller film och tv-serier. Cryptonomicon och William Gibsons böcker blev jag dock sugen på när jag för ett tag sedan hittade dem hemma gömda i en bokhylla. Kanske blir det dags för litet omläsning framöver..?

  4. Åhå, vilket trevligt projekt.
    Borde själv ta tag i alla SF-böcker som bara ligger och väntar på att bli lästa, är lite dålig på att få ändan ur vagnen och börja beta av dem. Köper ändock regelbundet SF-böcker, men av någon anledning så hamnar de alltid längs ner i högarna ”att-läsa”.
    Kanske kan få lite inspiration av dig i sommar då :)

    1. Det är precis samma sak här. Jag gillar SF och köper en hel del böcker men av någon anledning så hamnar de längst ner i bokhögarna. Jag hoppas att det ska bli ändring på den saken i och med det här projektet!

  5. Kul med någon annan som också kör SF i sommar, men du kommer nog att ha roligare än jag (tuggar mig igenom min hylla med Star Wars-litteratur, kvaliteten är..varieraned…). Ska bli spännande att läsa om Necronomicon, den har jag inte läst än men jag gillade det andra jag har läst av Stephenson.

    1. SF-sommar FTW! :)
      Det låter i och för sig roligt med Star Wars-litteraturen, men jag kan tänka mig att det lätt kan bli tröttsamt. jag har för mig att Elizabeth Hand skrivit en del Star Wars-böcker, är nyfiken på om de håller hennes vanliga höga standard eller erj.
      Jag har också gillat annat jag läst av Stephenson (särskilt Anathem), så jag ser mycket fram emot just den boken.

  6. Mycket bra sommartema!

    Och Tiptree-samlingen är så otroligt bra. Det ska bli kul att höra vad du tycker om den sedan. :)

Kommentera

