Tema: Magiska Prag

Mitt första sommarläsningsprojekt är både ganska litet och ganska tidsbegränsat. Jag ska nämligen åka till Prag med maken i mitten av juli och tänkte att det skulle passa utmärkt att läsa några böcker som har koppling till staden innan dess. Eftersom Prag är magins huvudstad så är innehåller alla tre utvalda böcker magiska eller åtminstone fantastiska inslag.

IMG_20130605_220346

De tre böcker som ingår i Tema: Magiska Prag är:

1. Laini Taylors ”Daughter of Smoke and Bone” – urban fantasy-YA med änglar och demoner, där en Pragbaserad ung konststudent blir indragen i mitten.
2. Garry Kilworths ”The Hundred-Towered City” – tidsresor, alkemi, monster och hemliga polisen i Prag. Den här boken köpte jag på bokrean i år, men har inte hunnit läsa den ännu.
3. Marie Rutkoskis ”The Cabinet of Wonders” – steampunkig ungdomsbok om en ung tjej vars far ska bygga världens finaste astronomiska klocka åt prinsen av Böhmen.

Fram till den sextonde juli har jag på mig att hinna läsa och skriva om de här tre böckerna, vilket känns ganska överkomligt. Låt lässommaren börja!

19 comments

  1. Komiskt, surfade runt för ett par minuter sedan på Goodreads och hittade Daughter of Smoke & Bone och tänkte ”den lägger jag till på listan, att inhandla nästa gång” :D

      1. Ja den verkar absolut vara my cup of tea ;)
        Det värsta är jag har en hel hög med (vad jag hoppas) bra böcker att sätta tänderna i. Dagens i-lands problem, så många bra böcker, så lite tid.

        För övrigt, det ser ut som du fått ihop en intressant hög med Prag-läsar-böcker.

  2. Åh, Prag! Jag var där med min (då blivande) make för exakt tio år sedan och det var helt fab. Mystik! Gotisk arkitektur! God öl! Underbar stekt ost! Vill åka tillbaka någon gång. Denna läsutmaning låter ju helt ljuvlig! Ska kanske läsa någon av titlarna i ett utbrott av Pragnostalgi. :) De lät bra allihopa.

    1. Jag har velat åka till Prag i hur många år som helst men av någon anledning har det aldrig blivit av. Förrän nu då. Jag är mycket peppad! Inte minst på ölen (älskar tjeckisk öl!) och arkitekturen (är ju gammal goth). Verkar finnas hur mycket som helst att se och göra där.

  3. Prag är sjukt fint, hoppas ni har det kul! Har du läst Michal Ajvaz bok En annan stad? Den är mer surrealistisk än fantastisk, men bra och handlar också om magiska Prag (:

  4. Gör lite ont i mig när jag tänker på hur vacker staden är. Som en sagostad i viss mån, verkligen. Har varit där vid två tillfällen, under min utbildning till socialpedagog och ganska nyligen när jag tågluffade med fru och barn.

  5. Prag är underbart, jag var där i höstas och åker gärna tillbaka igen snart! Att det kommit många böcker som handlar om magi eller liknande saker på senare år som utspelar sig i Prag är kanske inte så konstigt. Visst blir det litet mer mystiskt och exotiskt än ännu en bok om magiker i London… :)

    1. Jag är övertygad om att jag kommer att förälska mig i staden. :)
      Jag läste ditt blogginlägg om Prag-resan i höstas precis efter att vi bokat vår resa. Mycket peppande! Och jag tänker garanterat också gå på alkemimuseum när jag är där .

  6. Prag-temat var en ny variant för mig, och som det påpekas lite mer exotiskt än London : ) En vacker stad svär min bror som varit där, hoppas det känns magiskt för er när ni kommer dit. Jag insåg när jag såg din post att jag aldrig har läst en tjeckisk författare i hela mitt liv. Inte ens Milan Kundera! Pinsamt ibland hur snäv litteraturgeografi jag har. Mest England, USA, Sverige och någon ströförfattare från Ryssland typ. Det vore ett projekt, en författare från ett nytt land varje vecka : D

    1. Garanterat mer exotiskt för mig som varit i London fem gånger eller så? :)
      Jag har läst några böcker av Kundera och Kafka, plus Meyrinks Golem. Så jag ser det som att jag i alla fall har klarat grundkursen i tjeckiska författare. ;) Men annars är det samma sak för mig med oerhörda mängder brittiska, amerikanska och svenska författare och så någon ynka författare från något annat land.

Kommentera

