I skogen kan ingen höra dig skrika

barnkoloninJoels familj har flyttat ut till landet, till ett vandrarhem som är en före detta barnkoloni. Flytten är inte helt smärtfri. Storasyster Agnes surar för att hon fått så långt till kompisarna, föräldrarna är hela tiden upptagna med sitt renoverande och Joel känner sig lite bortglömd. Dessutom är det något konstigt med vandrarhemmet. Joel hör barngråt som ingen annan tycks höra och han träffar dessutom på en märklig man som utger sig för att jobba på vandrarhemmet. Bara det att ingen annan har hört talas om eller ens sett honom. Vilka hemligheter ruvar egentligen den gamla barnkolonin på?

Kerstin Lundberg Hahns ”Barnkolonin” är en skräckbok för yngre tonåren. Själv älskade jag den här typen av böcker när jag var preteen (det vill säga några år yngre än rekommenderad ålder för boken). Lagom läskiga böcker, med ett spännande mysterium att fundera över och stort fokus på familjerelationer och känslor.

Balansen är bra mellan vardagligt familjeumgänge och skräckscener. Jag gillar särskilt hur relationen mellan Joel och hans syster beskrivs, det där ständiga smågnabbandet som kännetecknar väldigt många syskonrelationer i den åldern.

Även skräckscenerna tycker jag håller hög klass. Lundberg Hahn har förstått den viktigaste regeln när det gäller att skriva skräck: att subtilitet alltid är läskigare än specialeffektbonanza. Och att det läskigaste av allt är att inte veta om det som händer är på riktigt eller om det är ett tecken på begynnande galenskap.

Kerstin Lundberg Hahn – Barnkolonin (Rabén & Sjögren, 2013)

5 comments

    1. Åh, vad fint! Jag tänkte ge boken till min tioåriga brorsdotter. Tror att hon nog kan gilla den, och hon är i precis rätt ålder. Precis som jag i den åldern gillar hon mest läskiga grejer och fantasy. :)

  1. Låter som en intressant bok. Fast jag tror inte jag hade vågat läsa den när jag var i yngre tonåren. Som barn var jag ruggigt lättskrämd.

    1. Den rekommenderas! Jag var ganska härdad när det gällde skräck redan då, så jag är övertygad om att jag hade älskat den här boken om jag läst den då.

Kommentera

