Tågläsning, eller bristen därpå

IMG_20130527_140341

Hemkommen efter några dagar i Borås kan jag bara konstatera att det inte blev så mycket läst som jag hade hoppats den här gången heller.
Innan jag åker så fantiserar jag alltid ihop eoner av lästid som jag inbillar mig börjar redan när tåget lämnar Stockholm central. Jag tänker mig hela kvällar av sträckläsning på vandrarhemmet, i stadsparken eller på något lagom lugnt kafé i väntan på tåget hem.
I själva verket brukar det se ut ungefär såhär: tågresa dit då jag lägger den mesta tiden på att äta frukost/lunch, twittra och förbereda inför den tenta eller redovisning som är skälet till hela resan. Heldagar i skolan som gör att jag inte ens orkar tänka på att läsa när jag väl har en ledig stund. De där timmarna i väntan på tåget hem brukar oftare fyllas av rastlösa promenader än lyxig läsning.
Den här gången blev det inte ens någon läsning på tåget hem, eftersom jag hade två byten och fick åka hela X2000-sträckan baklänges. Åksjuka är inte den bästa läsförutsättningen, om man säger så.

Det är bara att konstatera att jag tror att det där med tågläsning egentligen fungerar bättre i teorin. Det finns så mycket som kan störa (inte minst medpassagerarna). Men när allt väl klaffar, som på bilden ovan från resan till Borås i måndags, så är tågläsning något av det bästa som finns. Jag antar att det är den drömmen som får oss att alltid köpa en hoppfullt tjock ny bok varje gång vi ska iväg på en längre tågresa?

2 comments

Kommentera

