Some girls wander by mistake

weirdoMin deckartolerans är som bekant inte särskilt hög. Därför kände jag att det var säkrast att rådfråga bokbloggarvärldens orakel när det gäller anglosaxisk spänningslitteratur – Helena Dahlgren – om hon trodde att Cathi Unsworths ”Weirdo” var något för mig. Hon övertygade mig med de magiska orden ”noir” och ”goth”, vilket jag är glad för. ”Weirdo” visade sig nämligen vara en riktigt spännande roman där själva kriminalgåtan inte är huvudpoängen.

Sean Ward är privatutredaren som får i uppdrag att undersöka ett tjugo år gammalt – och mycket omtalat – mord. Han reser till Ernemouth, en liten kuststad i Norfolk. Där försöker han ta reda på vad som egentligen hände när den femtonåriga Corrine Woodrow dömdes för mord och anklagades för att ha varit ledare för en satanistisk kult. Men stadens invånare är inte särskilt pigga på att tala om det förgångna. Och när Sean och lokaltidningens chefredaktör Francesca börjar närma sig sanningen så försätter de sig själva i livsfara.

Unsworth är mycket bra på att bygga upp miljöer och stämning. Hon hoppar ledigt mellan 2003 och 1983 utan att någon av tidslinjerna blir lidande. Hon utnyttjar också tidshoppen genom att medvetet lämna luckor och visa på motsägelser. Det dröjer inte länge innan vi inser att 1983 års Corrine inte är något monster, utan bara en väldigt trasig tjej.
Mordhistorien är för mig ganska perifer. Det handlar inte så mycket om whodunnit, utan mer vad som leder fram till de tragiska händelserna. Och vad som kommer därefter. Vilket passar mig utmärkt, för jag har ju aldrig varit särskilt förtjust i böcker som är helt plotdrivna.

Det jag gillar mest i boken är nog ändå Unsworths beskrivningar av gothtonåringarna. Hur det handlar om musiken, inte provokationen. Och hur en subkultur kan vara lika exkluderande som inkluderande. Som en extra fin bonus är kapitlen namngivna efter låttitlar med grupper som Bauhaus, Echo & the Bunnymen och The Cult. Min inre goth nickar avmätt, vilket betyder att hen är mycket nöjd.

”Weirdo” rekommenderas varmt. Även för deckarfobiker som yours truly, som ändå kan uppskatta en god kriminalroman då och då.

Cathi Unsworth – Weirdo (Kalla kulor förlag, 2013)

11 comments

  1. Ooooh, ”Some girls wander by mistake”, som jag gillade Sisters of Mercy! Eller gillar fortfarande rättare sagt … måste nog lyssna på litet nu med en gång :) Den här boken verkar bra också, jag ser fram emot att läsa den inte minst just för att den handlar om gothtonåringar. Bara kapitelnamnen gör den helt oemotståndlig!

    1. Jag vet att jag har ett foto liggande någonstans på mig som femtonåring med Sisters-tröja, svart sammetskavaj och svår min. ;) Jag blev oerhört sugen på att lyssna på musik (särskilt Bunnymen) när jag läste boken. Ett gott betyg! .

  2. Ja men visst är den bra! Gillar också starkt att fokus inte ligger på själva mördlösandet utan på hela historien. Tycker också att Unsworth verkar helt galet cool så vill läsa allt av henne nu :)

  3. Har helt lyckats missa denna rec! Min spontana reaktion: YES, visste väl att du skulle gilla (dock att jag var lite kallsvettig över att deckarfobikern skulle vinna över gothen)! Hennes tidigare böcker verkar sjukt spännande också, inte minst punkskildringen/spänningsromanen The Singer, som jag råkar veta att Elizabeth Hand läste under sitt Sverigebesök i september. :) Eller noirromanen Bad Penny Blues, om en seriemördare i 60-talets Swinging London. Som av en händelse har jag bägge i bokhyllan – det får bli en del av min sommarläsning.

    1. Gothreferenserna vann över deckarinslagen! Mycket för att det kändes som att själva mordhistorien inte var huvudsaken, tror jag.
      The Singer är jag extremt nyfiken på! Kollade upp författaren på Goodreads och hon verkar ha skrivit flera böcker som är både spännande och musiknördiga, denna oslagbara kombination. ;)

Kommentera

