Konsten att vara feminist

konstenFör mig var det tidningen Darling som fick mig att bli feminist. Tidningen Darling och Nina Björks ”Under det rosa täcket”. Jag var tonåring på 90-talet och såhär i efterhand har jag funderat över om det inte var ganska lätt att bli feminist då. När Darling fanns, när ”Fittstim” kom ut, när ”Buffy” gick på tv och Spice Girls gjorde världssuccé med sin girl power. När vi hade en statsminister som kallade sig feminist.

Caitlin Moran skriver mycket om 1990-talet i ”Konsten att vara kvinna”. Hon skriver om grunge och britpop och Spice Girls. Hon berättar om sin egen uppväxt, sin kropp och sin syn på feminism på ett både personligt och humoristiskt sätt.
Och jag får en känsla att jag borde relatera till det hon skriver mer än jag gör, att jag borde skratta och förfäras med henne. Men sanningen är att jag inte är målgruppen för Morans bok. Jag är redan övertygad feminist och har varit det ungefär halva livet.

Det personliga tilltalet i Morans bok är både en styrka och en svaghet. Å ena sidan känns den ärlig och uppriktig i tilltalet. Moran utgår i varje kapitel från sig själv och sina egna upplevelser, innan hon går vidare till politiken. För mig är detta också ett stort problem. Att Moran alltid utgår från sig själv gör att hon ständigt generaliserar och förenklar, att hon är blind för andras situation och bitvis ganska motsägelsefull. Själva utgångspunkten för boken, att alla kvinnor (och här tycker Moran att dessutom är väldigt viktigt att poängtera att det enbart gäller biologiska kvinnor) borde vara feminister, är i sig exkluderande.

Bitvis tycker jag att boken är briljant, bitvis irriterar jag nästan ihjäl mig. Jag kan inte annat än att skriva under på flera av hennes funderingar kring mode, i synnerhet ”Det är ytterst osannolikt att du missklär i en knälång figursydd femtiotalsklänning med ärmar samt liten kofta”. Däremot blev jag bara trött av hennes påståenden att alla kvinnor har en gömma med mängder av oanvända skor hemma och att kvinnor endast bär högklackat för att de tror att deras ben ska se smalare ut (please, allt handlar inte om vikt).

Mot slutet av boken blir Moran mer allvarlig och jag blir mindre irriterad. Hennes kapitel om abort är enligt mig det bästa i hela boken, och fick mig att avsluta läsningen mycket mer positivt inställd till Moran än jag var i början.

”Konsten att vara kvinna” är kanske inte en bok för just mig. Jag har numera ganska svårt att uppskatta feministiska böcker som helt saknar intersektionellt perspektiv. Men för den som funderar över feminism och som inte riktigt är övertygad ännu tror jag att ”Konsten att vara kvinna” kan vara oerhört viktig. Kanske lika viktig som Darling en gång i tiden var för mig?

Caitlin Moran – Konsten att vara kvinna (Bonnier pocket, 2013)

17 comments

  1. och jag såg den här som en liten underhållare, på båda sätten. jag är gift och har tre barn och jobbar hemma: och hinner liksom inte tänka på feminism, annat än när jag märker att det är ojämlikt hemma. då är det bra med en ögonöppnare, på nytt. för Under det rosa täcket är så länge sen. dessutom har även Nina Björk skaffat barn och ändrat sig:). men jag håller med dig: skor och vikt är inte helt relevant, men aborträtt är det! gud så viktigt just nu!
    har du läst Torterarens skugga än …?

    1. Just som ögonöppnare och underhållare fungerar ju boken utmärkt! Även om jag personligen hade önskat mig lite mer substans.

      Inte än! Men nu när jag har börjat köpa böcker igen så funderar jag på om jag inte borde införskaffa den inför sommaren.

  2. Jag kände inte heller speciellt för boken. Utifrån hennes bok så antar jag att vi i Sverige har kommit längre då jag inte kunde se mig själv i det hon beskrev. (Vi har inte kommit tillräckligt långt, men ändock).

    1. Sverige har kommit längre på vissa plan, men det var egentligen inte det jag störde mig på. Mer att jag tyckte att hon fokuserade för mycket på oväsentligheter (t.ex Lady Gaga) och på sånt som enbart utgår från hennes egna åsikter (t.ex att det är helt okej för kvinnor att flirta för att hjälpa karriären, eftersom hon själv gillar att flirta).

  3. Jag tyckte inte heller speciellt mycket om boken och kan inte alls se den humor som vissa tycker att den har. Jag håller däremot med dig om att kapitlet om barn och abort var väldigt bra!

    1. Båda kapitlen om barn var också väldigt bra! Särskilt just det att hon faktiskt skrev två kapitel om barn, ett ”för” och ett ”mot”, istället för att bara utgått från sina egna erfarenheter. Ack, om hon ändå också gjort det när det gällde andra saker …

  4. Har sett boken, men känt lite som så att jag kommer att hamna i samma känsla som du samt kommentatorerna ovan påpekar…nämligen att jag inte är rätt målgrupp. Det ÄR svårt att relatera helt till feminister som lever under andra förutsättningar som man själv gör ibland. Jag kan själv glömma att vår nuvarande stormakt USA ligger långt efter i jämställdhetsfrågor i vissa fall. Klart att Sverige inte är världsbäst, men vi ligger långt fram. På ett sätt tycker jag att det är svårare att vara feminist i Sverige pga det, många tror att långt fram betyder att nu är bägge könen jämlika. Men, det jag upplever mest är att jag ständigt måste försvara mina åsikter för ”här är ju allt bra”. Det är en backlash nu upplever jag, själva ordet feminism har fått någon slags dålig klang. Man ses som manshatare och inte JÄMLIKHETSIVRARE!

    1. Jag hade läst och hört så mycket om boken att jag slutligen kände att jag måste läsa den så att jag kan uttala mig! Även om jag misstänkte utifrån det jag hört att jag inte riktigt skulle vara målgruppen …
      Jag tycker egentligen inte att det är svårt att relatera till feminister som lever under andra förutsättningar. Exempelvis tycker jag att det ofta är väldigt intressant (om än deprimerande) att läsa om feministisk kamp i länder där jämlikheten är ungefär noll. Eller om jämlikhetssträvan för hundra år sen. Däremot har jag svårt att relatera till feminister som själva inte kan se utanför sin samhällsklass/livssituation/intressesfär och som därmed bara skriver för sådana som hen själv. Som Moran.
      Jag håller med om backlashen. Det är mycket mer komplicerat att vara feminist nu jämfört med för femton år sen.

  5. Åh vad jag älskade tidningen Darling! Har banne mig inte haft någon riktig favorittidning sedan den lades ner. På ett av de första korten på mig och maken (på den tiden pojkvännen) har jag en ljusblå Darlingtröja på mig. Ja, det var tider det! PS Ber om ursäkt att jag flummade ut, men jag blev ju alldeles lyrisk av att tänka på Darling:)

    1. Jag hade en röd tröja. :)
      Jag tror att vi är ganska många som fick ett Darling-format hål i våra hjärtan den dagen tidningen lade ner. Det har inte funnits någon bra ersättare.

  6. Åh ja, Darling! <3 Tror också att det var lättare att vara feminist på 90-talet, med Darling, Fittstim och den allmänna tidsandan. Dock var jag såvitt jag vet ensam feminist på Tyresö gymnasium och fick en hel del skit för det, i synnerhet från andra tjejer. Hoppas att feminism kommer att vara så självklart när mina döttrar blir tonåringar att de inte behöver kämpa sig igenom ett påtvingat utanförskap bara pga vettiga åsikter.

    Jag förstår vad du menar med Moran, men jisses alltså, jag skrattade mig tårögd av mycket av det hon skriver! Partiet om illasittande underkläder är fantastiskt. (It's funny cause it's true.)

    1. Ja, tidsandan var ju onekligen mer feministvänlig då. Själv hade jag turen att lära känna ett väldigt bra gäng på gymnasiet som alla älskade Darling. Mycket peppande! :)

      Moran är rolig, det håller jag med om. Men jag tycker det är lite synd att det roliga får ta över på bekostnad av allvaret, för när hon väl är allvarlig (som i kapitlet om abort) är hon GRYM.

Kommentera

