Tegelstenstaggad

Jag har blivit taggad av Sagan om Sagorna att skriva om mina tegelstenar.

Jag ska alltså visa upp
1. de fem tjockaste böcker som står i hyllan hemma som jag har läst
2. de två tjockaste böcker som står i hyllan hemma som jag inte har läst

Det är inte direkt någon hemlighet att jag är tegelstenskramare. Jag gillar tjocka böcker helt enkelt, och tycker att runt 500 sidor är en ganska ideal tjocklek för en bok. Det var alltså inte direkt svårt att hitta kandidater till det här inlägget för mig. Snarare tvärtom.
Precis som Anna tycker jag att det blir lite trist att ta flera böcker ur samma serie, så i de fallen (ex. ”A Song of Ice and Fire”) har jag valt att enbart ta med den tjockaste boken.

1. Stephen King – The Stand – 1439 sidor

IMG_20130510_172121

Den här boken räknar jag till de lästa trots att jag inte läst just det här exemplaret. En gång i forntiden läste jag den på svenska och älskade. Det här engelska exemplaret köpte jag för 49 kr i höstas för att jag tänkte att det var hög tid för en omläsning på originalspråk. Det har fortfarande inte hänt.

2. George R. R. Martin – A Storm of Swords – 1177 sidor

IMG_20130510_172155

Min favoritdel av böckerna i George R R Martins fantasyepos är också den tjockaste. Det är alltså inte särskilt märkligt att producenterna av tv-serien valt att dela upp denna bok i två säsonger. Särskilt med tanke på hur otroligt mycket som händer i den senare halvan av boken. Ygrittes favorituttryck ”You know nothing, Jon Snow” är applicerbart på alla som läser den här boken för första gången (eller ser serien utan att ha läst böckerna).

3. Patrick Rothfuss – The Wise Man’s Fear – 1107 sidor

IMG_20130510_172228

Jag har mycket höga förväntningar på den tredje och sista delen i Pat Rothfuss fantasytrilogi ”The Kingkiller Chronicle”. Jag misstänker att den sista delen kommer att vara mindblowing och besvara alldeles för få av de frågor som de två första böckerna gett upphov till. Det här är andra boken i trilogin. Läs böckerna om du gillar fantasy.

4. Susanna Clarke – Jonathan Strange & Mr Norrell – 1006 sidor

Den här boken får inget fotografi eftersom den fortfarande befinner sig hemma hos Helena och försöker locka henne att kasta fantasyfördomarna åt sidan och läsa den. Kanske sommaren 2013 blir fantasysommaren för Helena? *nudge, nudge, wink,wink*

5. Douglas Adams – Liftarens guide till galaxen – 880 sidor

IMG_20130510_172312

Eftersom antalet böcker i mina hyllor med ett sidantal strax under 1000 sidor är så många så bestämde jag mig för att i det här fallet satsa på tjocklek snarare än sidantal. Jag har alltså många böcker med fler sidor än Douglas Adams ”Liftarens guide till galaxen” men knappast någon bok som är mer sönderläst än den här klumpiga tegelstenen som innehåller alla fem böckerna i en volym. Den får en välförtjänt hedersplats enbart på grund av all smärta den orsakat mina stackars handleder.

6. Gregory David Roberts – Shantaram – 942 sidor

IMG_20130510_172338

Apropå smärtor i handlederna, så är det ett skäl till att ”Shantaram” fortfarande är oläst. Tegelstenar gör sig bäst i pocketformat, av detta skäl. Plus att den inte riktigt är min genre. Men i hyllorna står den och väntar på att eventuellt någon gång bli läst. Jag lovar ingenting.

7. Neal Stephenson – Cryptonomicon – 1152 sidor

IMG_20130510_172418

En oläst tegelsten som jag däremot verkligen ser fram emot att läsa är Neal Stephensons ”Cryptonomicon”. Jag har till och med en plan. Men mer om det senare.

Jag avslutar med att tagga vidare:
Feuerzeug
Skuggornas bibliotek
Fiktiviteter
Lingonhjärta
Bokbabbel

Visa era tegelstenar!

24 comments

  1. Tjoho vad roligt! Det blir några fina tjockisar som jag kommer publicera i helgen. Och visst är det härligt med tegelstenar. Jag hade inte för så längesedan tegenstensskräck men gav med sig snabbt då jag upptäckte hur underbart det är när en tjock fantastisk bok inte har något slut. Typ :D

    1. Jag har nog alltid gillat tegelstenar tror jag. Åtminstone så länge jag har kunnat läsa dem.
      Ser fram emot att få läsa om dina fina tegelstenar i helgen då! :)

  2. Den enda utlästa tegelstenen jag har i min bokhylla för närvarande är ”A Feast for Crows”. Nackdelen med att transportera alla lästa böcker hem till föräldrarna. Fick däremot ihop en gedigen och lockande samling olästa tegelstenar när jag kollade igenom hyllan (och även en mystiskt försvunnen, ”The Name of the Wind” saknas och jag börjar fundera på om jag möjligtvis kan ha glömt den i Thailand… Mycket synd i så fall)

    1. Jag förstår att utmaningen blir knepig när böckerna befinner sig på annan ort. Jag misstänker att jag själv kommer att upptäcka mängder av böcker som egentligen borde varit med på listan i efterhand …
      Hoppas att The Name of the Wind kommer till rätta! Om inte, hoppas att någon glad fantasyentusiast fick sin thailandsemester förgylld.

    1. För att vara tegelstensfobiker tycker jag att du läser ganska många tjocka böcker ändå. Wolf Hall & The Passage är inga tunnisar direkt… ;)
      Ska hålla utkik efter ditt tegelstensinlägg!

  3. En härlig bunt tegelstenar även hos dig. Liftarens guide till galaxen och Svärdets makt finns med även hos mig!!

  4. Åh, Liftarens guide brukade jag också ha. Tyvärr tror jag att jag faktiskt läst den så mycket att jag tappat bort den. Vi brukade till och med ha ett varsitt ex innan jag och min sambo flyttade ihop. Det här måste undersökas… Vi hade dock pocketvarianten. Lite vänligare mot handlederna!

    1. I hyllorna här finns det två ex. Den engelska utgåvan är i pocketformat och mycket snällare mot handlederna, men den är inte alls lika sönderläst som mitt slitna gamla svenska exemplar …

  5. Sådana här böcker lockar mig icke i D-uppsatstid kan jag säga. Jag är glad om jag får ihop några tiotals sidor på en vecka just nu… ;P (: Jag fick hem två Novellix-noveller idag. De är lagom tjocka för mig just nu. (; (: Hihi.

    1. Förstår det! Fast det känns som att det alltid är mycket plugg såhär mot slutet av terminen så det är nog inte många som har tid för tegelstensbonanza just nu. :)

  6. Alltså Shantaram bör du genast läsa – för att det ÄR den mest spännande bok som finns!!! Ok fett beskäftig o något mansschauvinistisk emellanåt men ohhh la la en sån story o vilka människor… läste den på roadtrip i USA, kände mig som en skurk, kunde liksom för några dagar inte bry mig om vägen o landskapet, befann mig i hjärnan så intensivt i Bombays slum…gillar o kolla youtubeklipp me g d roberts o hans underbara jättemännisko-pundar-look m grått tunt middjelångt hår , sen sa de att det skulle bli en film o att johnny depp skulle spela huvudrollen = ??? de andra tegelstenarna har ja ej läst.

Kommentera

