Steampunkzombieaction

boneshakerDet var meningen att The Incredible Bone-Shaking Drill Engine skulle göra dem rika. Den skulle borra ner genom Alaskas is och frilägga guldfyndigheterna där. Men istället löpte Boneshaker amok i Seattle, raserade stora delar av staden och borrade ett hål som släppte ut underjordisk gas i stadens ruiner. En gas som förvandlade människorna som andades in den till blödtörstiga zombier.
Sexton år senare beger sig Zeke, sonen till den man som uppfann Boneshaker, in i den förbjudna staden. Han söker information om sin far och sin egen bakgrund. När hans mor Briar upptäckt att sonen försvunnit följer hon efter. Men staden är dödlig även för de som är vana vid dess faror, så hur ska en vanlig tonåring överleva tillräckligt länge för att bli återfunnen av sin mor?

”Boneshaker” är första delen i Cherie Priests steampunkbokserie ”The Clockwork Century”. I höst kommer den sjätte boken i serien ut.

Priest kan konsten att skriva spännande och underhållande, utan att hänfalla till cliffhangers och hetsiga tresidorskapitel à la deckare. Trots att steampunkinslagen spelar så stor roll för berättelsen så känns det aldrig som att världsbyggandet tar över på bekostnad av intrigen. Och zombierna är väl beskrivna. Speciellt när de bara kan anas i den giftiga dimma som täcker downtown Seattle. Skrapande ljud och hasanden och så mitt i dimman en grupp människor som försöker smyga fram utan att väcka hordens uppmärksamhet …

”Boneshaker” är helt enkelt underhållning från första sidan till sista och jag blir mycket sugen på att läsa vidare i ”The Clockwork Century”. Någon som vet om resten av böckerna håller samma höga klass som denna inledande bok?

Cherie Priest – Boneshaker (Tor, 2009)

3 comments

  1. Jag har läst del två, Dreadnouht (och den tredje delen ligger in en av mina allt för höga ”att läsa” högar) och jag tycker definitivt att den håller samma höga klass!

    Nämnas bör att detta är en annan typ av berättelse, en annan del av US och en annan hjältinna, men där finns kopplingar till första boken (vill inte säga mer dock ;). Här är det inte så mycket zombies, men det gör inget, ondingarna är av ett annat slag. Vår hjältinna (som även hon är en stark och beslutsam kvinna) hamnar mitt i inbördeskriget och man riktigt känner doften av krutrök, höra skriken från sårade soldater och känna allt det fasansfulla som krig för med sig. Jag tycker en av Cheries stora styrkor är just förmågan att måla upp visioner av sin värld som gör att det känns som du är där.

    Givetvis så är det gott om luftskepp, robotar och alla andra härliga steampunk element. Jag tycker verkligen att du skall ge dig på att läsa mer än Boneshaker. Om inte annat för att se ifall du håller med mig :)

    1. Skönt att höra! Jag lade nämligen in en nätbeställning på den andra delen härom dagen. :) Kunde inte hålla mig, jag kände direkt att jag ville läsa mer. Men extra kul att höra att den höga klassen fortsätter hållas.

Kommentera

