Ett oväntat köpstopp

Något allvarligt har hänt med min bokkonsumtion. Jag har skrivit några gånger om hur jag tänkt dra ner på inköpen, för att undvika att kvävas under högar av hundratals olästa böcker. Men den där neddragningen verkar på egen hand ha utvecklats till något slags helt oplanerat köpstopp:

Bevis 1: Jag gör knappt ens längre ett bokinköp i månaden. I princip det enda jag har köpt i år, förutom min ganska modesta bokreabeställning (5 böcker) är seriealbum. Jo, i januari köpte jag två böcker som inte var serieböcker. Sedan dess: NADA.

Bevis 2: Jag var på seriefestivalen och köpte bara tre (serie)böcker. Varav en var en present.

Bevis 3: Jag har haft ett presentkort från SF-bokhandeln hemma i snart en månad utan att använda det. Och jag funderar på att lägga det på en brädspelsexpansion istället för böcker.

Bevis 4: Bland de åtta mest besökta sidorna på min Chrome-startsida finns inte en enda nätbokhandel med längre.

Bevis 5: Jag kan knappt minnas när jag sist hade ett unboxning with cat-inlägg i bloggen.

Inte för att jag lidit brist på böcker att läsa. Floden av recensionsböcker har varit ovanligt strid den här våren tycker jag. Och högarna med olästa böcker är så stora att de knappast lär försvinna än på några år.
Men det där okynnesköpandet, det verkar jag helt ha lagt av med. Mina bokinköp är numera så strukturerade och planerade – som en förhandsbokning av Neil Gaimans kommande ”The Ocean at the End of the Lane” – att jag nästan blir lite rädd för mig själv.

Frågan är nu bara: Borde jag bli orolig? Är detta ett tecken på att jag håller på att tappa bort min böknördspassion? Eller är det i själva verket ett friskhetstecken att jag inte längre köper mycket fler böcker än jag hinner läsa?

15 comments

  1. Jag har också uppenbarligen att oplanerat köpstopp just nu och har inte köpt en enda bok på flera veckor, men i mitt fall beror det mest på att jag knappt haft tid att läsa alls på sistone och då känns det inte speciellt kul att köpa böcker. Men nu börjar jag få mer tid över så det blir nog en bokbeställning inom kort. ;)

    1. Risken är ju också att böckerna aldrig blir lästa om man köper dem under en period när man inte har tid att läsa. De hamnar bara i någon hylla och glöms bort.

    1. Just nu känns risken liten, men man vet ju aldrig. ;) Det kommer ju en hel del bra böcker i höst som jag kommer vilja få i min ägo så snart de kommer ut.

      1. det har en tendes till ketchupeffekt för min del. Man går o är nöjd men förvånad över sin sparsamhet o sen har man rätt som det är beställt hem en absurt massiv bokpaket ;)

  2. Jag hade som nyårslöfte att inte köpa fler böcker än vad jag läser. Just nu har jag kanske 150-200 OLÄSTA böcker, och att den samlingen VÄXER fungerar liksom inte. Jag börjar redan få platsbrist, och bor ändå i en trea. Men jag har också märkt att jag till och med slutat tråna efter att köpa böcker. Jag bara bryr mig inte längre. Och jag liksom börjar omvärdera böckerna jag har i bokhyllan. Typ: ”Den här vill jag ju jättegärna läsa, varför har jag inte gjort det tidigare?”. Så jag tror det är friskhetstecken :)

    Förresten, jag har taggat dig i Tegelstenstaggen! Kolla in här: http://www.saganomsagorna.se/2013/05/big-books-tag-tegelstenstaggen.html

    1. Jag har också hamnat i det där läget att jag börjat omvärdera böcker som stått i hyllan ett tag, istället för att bara kasta mig över det senast inköpta. Det är ganska skönt. Speciellt när man hittar riktiga pärlor. Jag har iofs inte alls lika många olästa böcker som du, men det kändes som att jag var på väg dit …

  3. Jag har hamnat i samma läge, mest för att posten stängde ner utlämningsstället i november. Men nu harj ag bil så får se om det blir någon skillnad för mig :)

  4. Jag känner faktiskt igen det här, utan några självpålagda köpstopp har jag perioder när jag inte ens tänker på att skaffa fler böcker. Det jag har hemma räcker alltid till, och ibland känner jag dessutom bara för att läsa om gamla böcker. Litet som trygga gamla vänner man kan återvända till och veta precis vad som väntar. Sedan kommer också andra perioder när jag köper väldigt mycket, men det är en annan historia… :)

    1. Jag har faktiskt varit väldigt sugen på att läsa om gamla favoritböcker den senaste tiden. Det kanske hör ihop med det minskade suget att köpa nytt? Att istället använda det man redan har?

Kommentera

