Seriesöndag: Locke & Key

crownofshadowsDet tredje albumet av Joe Hills och Gabriel Rodriguez skräckserie ”Locke & Key” har undertiteln ”Crown of Shadows”. Titeln syftar på ännu en av de hemligheter som Keyhouse ruvar på, en som Dodge använder sig av i sin fortsatta jakt på nyckeln till den svarta dörren. Shadow Key får alla skuggor i huset att vakna till liv och attackera syskonen Locke. Men Dodge får snart erfara att syskonen är svårare att besegra än han anat.

”Crown of shadows” var det allra första jag läste av serien ”Locke & key”. Eller snarare läste jag ett litet utdrag, som utgjorde en gratistidning jag plockade upp på Free Comic Book day för två år sen. Vilket är lite synd, för den gjorde mig lite tveksam till att läsa serien. Huvudstoryn, den med skuggorna, är i det här albumet nämligen mycket mindre intressant än de två sidohistorierna.

I den ena sidorhistorien beger sig Kinsey på jakt efter svar, något som nästan leder till hennes död. Och till några nya vänner.
I den andra sidohistorien, epilogen ”Beyond Repair”, är det modern Nina som står i centrum. Tillsammans med Bode hittar hon nyckeln till ett gammalt medicinskåp som visar sig kunna laga allt man lägger i skåpet. Eller nästan allt, för vissa saker är bortom även Keyhouses förmåga att laga …
Den här epilogen är enligt mig det hittills bästa kapitlet i hela serien. Sorgligt, solkigt, med en smula magi och alldeles för mycket obehaglig realism. Plus ett slut som bådar extremt gott inför fortsatta delar av serien.

Joe Hill & Gabriel Rodriguez – Locke & Key vol 3: Crown of Shadows (IDW, 2012)

4 comments

  1. Jag håller med om slutkapitlet! Överlag tycker jag beskrivingarna av sorg och sökande är bland det bästa med den här serien, barnens vilsenhet är så himla väl porträtterad att jag blir mer mörkrädd för det än för monstren.. Samtidigt tycker jag det groteska och hela färgskalan är så otroligt snyggt gjort.

    1. Slutkapitlet är fantastiskt!
      Håller med om barnens vilsenhet. Allt de varit med om och fortsätter vara med om … det är verkligen mer skrämmande än alla monster.

Kommentera

