Seriesöndag: Berättelser från Engelsfors

bfeDet är väl ingen som har missat ”Berättelser från Engelsfors”?
Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg, genierna bakom ”Cirkeln” och ”Eld” har slagit sina påsar ihop med några av Sveriges bästa serieskapare och gjort ett seriealbum som utspelar sig i Engelsfors. Serierna utspelar sig både före, mellan och efter de två första böckerna så om ni inte har läst dem båda så utfärdar jag SPOILERVARNING.

Att tre olika serieskapare varit med och gjort albumet tycker jag är en stor styrka. Särskilt när vi får möta samma karaktär flera gånger, med subtila variationer beroende på vem som hållit i pennan. De växlande berättarperspektiven är något jag uppskattade väldigt mycket med romanerna. Hur de olika karaktärerna ser på världen, sig själva och varandra och hur mycket det kan skilja hur en viss situation tolkas. I seriealbumet känns det på många sätt som att vi får komma karaktärerna ännu närmare. Se vad som rör sig i deras huvuden. Att vi dessutom får följa några karaktärer som hittills varit bikaraktärer eller som försvann alltför tidigt ur böckerna är en extra bonus.

Berättelserna må vara korta, men inte ytliga. Det är inte en fristående bok det här, utan mer ett komplement till romanerna.
När jag var på ungdomsboksfrukost hos Rabén & Sjögren i veckan så berättade de tre serieskaparna vilka karaktärer som var deras favoriter att teckna. Föga förvånande var det just de tre serierna de nämnde som är mina favoriter i albumet; Kim W Anderssons ”Vagnen” (om Olivia), Kalle Johnssons ”Den hängde” (om Elias) och Lina Neidestams ”Kejsarinnan” (om Anna-Karin). Alla serier är bra, men de här har något extra. Uppslaget med Elias och Linnéa är exempelvis så fantastiskt att jag önskar att det fanns som affisch att sätta upp på vägen.

Läs ”Berättelser från Engelsfors” om du är ett ”Cirkeln”-fan och i synnerhet om du även är ett seriefan. Du kommer inte att bli besviken.

Sara Bergmark Elfgren m.fl – Berättelser från Engelsfors (Rabén & Sjögren, 2013)

4 comments

  1. Om du visste hur det har kliat i mina fingrar när jag sett albumet trona lite här varstans. Nu måste jag ju nästan skaffa det, eftersom att du sa de magiska orden ”extra bonus”. Det rättfärdigar alla inköp. Jag själv, vimsig, hade fått för mig att sista delen i trilogin skulle komma ut i april, men icke. Så många boksläpp – så många datum!
    Men angående japaner och deras kluvna känslor inför havet, det låter som en plausibel förklaring till temat ”läskigt från vatten”. Jag tänker att i en kultur där mycket har handlat om att hålla masken, bevara värdighet framför att visa känslor så frodas mycket under ytan. I många kulturer står vatten och särskilt havet för starka känslor. Under en blankpolerad yta kan många otäcka saker ske, den stilla havsytan eller det intetsägande ansiktet – vem kan veta vilka djup av skräck som döljer sig därunder?

    1. Jag har för mig att det från början var meningen att sista boken skulle komma nu i vår, men att den blev uppskjuten till hösten. Tur det, för ingen vill se författarna bränna ut sig för att skriva klart trilogin i tid.
      Men läs BFE, jag tror inte att du kommer att ångra dig! :)

      Åh, jag gillar din fortsatta analys av skräck från havet. Låter mycket rimligt!

Kommentera

