Systraskap & häxerier

farligCate och hennes systrar Maura och Tess är häxor, precis som deras mor var. I det alternativhistoriska New England där de bor betyder det att de befinner sig i ständig livsfara. För Brödraskapet är ständigt på jakt efter häxor och alla unga kvinnor måste vid sjutton års ålder bestämma sig för om de vill gifta sig eller gå med i Systraskapet. Om de inte själv hittar någon att gifta sig med väljer Brödraskapet ut någon åt dem, vilket kan vara en änkling tre gånger deras egen ålder.
Cate har bara några månader kvar till sjutton. Helst av allt vill hon stanna hos sina systrar i flera år till, men det alternativet finns inte.
Så vad ska hon välja? Kan hon, på bara några månader, hitta en blivande make som hon kan vara säker på skulle bevara systrarnas hemlighet? Eller är Systraskapet enda alternativet för henne?

”Farlig förmåga” är första delen i Jessica Spotswoods ungdomsbokserie om systrarna Cahill. Det är en roman som innehåller magi, systraskap, förtryck och stormande känslor i stora portioner.

Jag blev positivt överraskad av att boken utspelar sig i en alternativhistorisk dåtid och inte – som jag hade fått för mig – i nutid. Spotswoods New England var en gång en fristad för häxor från hela världen, men då häxorna växte sig alltför starka så blandade sig Brödraskapet i. Resultatet är ett samhälle där kvinnor är hårt kontrollerade av patriarkatet och där alla sorters avvikande beteende straffas. Det är ett angivarsamhälle Brödraskapet har skapat och Spotswood förmedlar skickligt hur begränsad Cates valfrihet är och det absurda i att en sjuttonåring ska väntas göra ett val som påverkar hela hennes framtida liv.

Triangeldramat i ”Farlig förmåga” hade jag gärna klarat mig utan. Inte bara för att jag är dödligt trött på YA-triangeldraman, utan för att det känns som att det inte tillför något. Det är uppenbart från första stund vem Cate egentligen vill ha. Det hade varit mer intressant att lägga mer fokus på konflikten mellan kärleken och Cates identitet som häxa, och på konflikten mellan hennes egna känslor och plikten mot familjen.

”Farlig förmåga” visar att Spotswood har många intressanta idéer och en genuin känsla för världsbygge. Men det är lite för många trådar för en bok på knappt 350 sidor. Vissa av dem hinner knappt börja engagera innan boken är slut, även om jag misstänker att de kommer att spinnas vidare i framtida delar av bokserien.

Jessica Spotswood – Farlig förmåga (Rabén & Sjögren, 2013)

5 comments

  1. När jag såg omslaget (gjorde iordning den på jobbet idag) tänkte jag ”harlequinroman”. Kanske mindre passande till den egentliga handlingen…?

  2. Jag gillade ju den här oväntat mycket faktiskt. Så pass att den redan är vidareutlånad i bekantskapskretsen. Lite guity pleasure, ja visst, men sådant behöver man ju också!:)

Kommentera

